Обсерваторія ALMA підтвердила рекордний вік далекої галактики

Використовуючи можливості комплексу радіотелескопів ALMA, команда японських дослідників підтвердила рекордно малий вік галактики GLASS-z12. Це один із найдальших відомих нам об’єктів.

Знімок GLASS-z12 та її спектр, зроблений ALMA. Джерело: NASA / ESA / CSA / T. Treu, UCLA / NAOJ / T. Bakx, Nagoya U.

GLASS-z12 була ідентифікована на знімках телескопа James Webb. Показник її червоного зміщення (z) перевищує 12. Це означає, що галактика розташована на краю видимого Всесвіту. Виходячи з показника червоного зміщення астрономи визначили, що ми бачимо GLASS-z12 такою, якою вона була лише через 350 млн років після Великого вибуху. З урахуванням фактора розширення Всесвіту, відстань до неї зараз становить 33,2 млрд світлових років.

Водночас оцінка червоного зміщення GLASS-z12 базувалася лише на фотометричних спостереженнях. Щоб підтвердити її, японські дослідники залучили радіообсерваторію ALMA. Їй вдалося зареєструвати лінію випромінювання кисню у спектрі галактики. Подальший аналіз даних показав, що спектрометричне червоне зміщення, пов’язане з цією лінією, становить z = 12,1. Це відповідає спостережуваному віку галактики у 367 млн років. Отже, вона дійсно є одним із найдальших відомих нам об’єктів у Всесвіті.

У ту далеку епоху діаметр GLASS-z12 становив близько 3 тисячі світлових років, а маса — мільярд сонячних. Для порівняння, діаметр нашого Чумацького Шляху становить 100 тисяч світлових років, а маса близько 1,15 — 1,5 трлн мас Сонця.

Дослідникам також вдалося визначити металевість галактики. Вона становить менше ніж 0,1 від металевості Сонця, що зовсім не дивно, враховуючи її дуже невеликий вік. Також галактика містила зовсім небагато пилу. За оцінками астрономів, вік зоряного населення GLASS-z12 становить 70 млн років. Галактика встигла витратити лише від 2% до 14% запасів свого газу на формування світил.

За матеріалами https://academic.oup.com