Зонд NASA пролетів повз Землю вперше за 17 років, а липень виявився найспекотнішим місяцем за весь час спостережень: дайджест новин

Добірка найцікавіших космічних новин за тиждень: у вересні на небі можна буде побачити нещодавно відкриту комету; Марс досліджуватиме новий робот-скелелаз, а ми розповідаємо про Фебу — один із найзагадковіших супутників Сатурна.

«Наука — це те, що ви знаєте, філософія — це те, чого ви не знаєте»

— Бертран Рассел

Зонд NASA повернувся до Землі через 17 років після запуску

12 серпня 2023 року побудований NASA космічний апарат STEREO-A пройшов між Сонцем і Землею, здійснивши перший за 17 років проліт нашої планети. Цей візит надав вченим можливість зібрати унікальні дані про наше світило.

Місія STEREO розпочалася в жовтні 2006 року, коли NASA запустила пару ідентичних зондів, які отримали позначення STEREO-A та STEREO-B. Вони були виведені на близьку до земної геліоцентричну орбіту, після чого «розведені» таким чином, що один апарат почав поступово «обганяти» Землю, а інший, навпаки, «відставати» від неї. Згодом зонди STEREO розташувалися на орбіті так, що змогли використовувати стереоскопічний ефект для спостережень за Сонцем. Це дозволило їм отримувати тривимірні зображення різних структур і явищ на поверхні нашої зорі. Також апарати змогли визначати напрямки руху корональних викидів, що є недосяжною можливістю для поодиноких космічних обсерваторій на кшталт SOHO. На жаль, у жовтні 2014 року NASA втратила контакт з апаратом STEREO-В. Проте його «брат-близнюк» залишився в строю, і досі продовжує спостереження.

Липень 2023-го став найспекотнішим місяцем за всю історію спостережень

NASA повідомляє, що середня температура на Землі у липні 2023 року була вищою, ніж у будь-якому липні до нього, як для суходолу, так і для океану. Це означає, що минулий місяць був найспекотнішим за всю історію спостережень. Відповідно до отриманих даних, середня температура на Землі у липні 2023 року була на 0,24°C вищою, ніж у будь-якому іншому липні аж з 1880 року. До речі, минулий рекорд, який був перевищений цьогоріч, був зафіксований тільки 2021-го. Якщо ж порівнювати зафіксовані температури з тими, що спостерігалися з 1951 по 1980 рік, то вони виявляться вищими вже на 2,1°C. А оскільки саме липень є найспекотнішим місяцем року, якщо відштовхуватися від середньої температури по всій планеті, це означає, що минулий місяць став найспекотнішим в історії взагалі. Сильна спека спостерігалася у Північній і Південній Америці, Африці та Азії.

Робот-скелелаз досліджуватиме печери на Марсі

Робот із розкладними кінцівками може опинитися на Марсі вже найближчими роками. Завдяки своїй конструкції він зможе пересуватися вертикальними поверхнями й досліджувати печери та лавові трубки. Команда інженерів зі Стенфордського університету розробляє проєкт робота для дослідження космосу під назвою ReachBot. Головною його особливістю мають стати розсувні кінцівки, які допоможуть йому не тільки чіплятися за поверхні, а й упиратися в них, і таким чином «зависати» у різних вузьких місцях.

Необхідність його зумовлена тим, що на Марсі вже неодноразово знаходили печери та лавові трубки. Останні являють собою тунелі, які мають вихід на поверхню у вигляді вертикальних шахт. Вони багато могли б розповісти нам про історію планети, але сучасні ровери просто нездатні до них потрапити. ReachBot працюватимуть, поєднуючи дві різні технології: розсувні конструкції та маніпулятори. Окремо одна від одної вони давно вже використовуються в космосі. Перша допомагає вмістити у ракету великі апарати, подібні до James Webb. Друга використовується на МКС для того, аби переміщувати вантажі та елементи станції. Але разом вони будуть об’єднані вперше.

Нова комета прикрасить земне небо у вересні

Астрономи відкрили раніше невідому комету. У вересні вона наблизиться до Сонця і може стати видимою на земному небі. Нова комета була знайдена на знімках, зроблених японським астрономом Хідео Нішимурою. Відколи її існування було підтверджене іншими спостерігачами, хвостата гостя отримала офіційне позначення C/2023 P1 (Nishimura). Наразі про відкриту комету відомо зовсім небагато. Але вона вже встигла привернути увагу астрономів. Річ у тім, що наступного місяця C/2023 P1 (Nishimura) пройде перигелій своєї орбіти. 18 вересня вона наблизиться до Сонця на відстань у 0,22 а. о. (32 млн км). Це ближче, ніж орбіта Меркурія.

Вчені винайшли новий метод дослідження аномалій під поверхнею інших планет

Новий метод побудови та перевірки моделей планет, який отримав назву THeBOOGIe, дає змогу дізнатися, що ховається під їхньою поверхнею, на основі дослідження гравітаційних аномалій. Це дозволяє знаходити не тільки великі порожнини, а й ділянки, заповнені щільнішим матеріалом.

Натомість новий метод спочатку обирає довільну модель структури планети й перевіряє, наскільки вона відповідає гравітаційним аномаліям. Для цього він використовує баєсівський аналіз, тобто статистику, яка не прив’язана до реальної структури. Отримавши результат, комп’ютер змінює модель сотні тисяч і мільйони разів, аж поки не знаходить структуру, яка точно відповідає не лише гравітаційним, а й геологічним даним. Дослідники зазначають, що THeBOOGIe, який може бути вдосконалений за допомогою додаткових заходів, добре підходить для доповнення моделей внутрішньої будови планет на основі сейсмічних даних і для визначення внутрішніх особливостей менших тіл, що не мають ідеально шаруватої структури.

Галактика NGC 289. Джерело: CTIO/NOIRLab/DOE/NSF/AURA

Представлене зображення було отримане за допомогою Камери темної енергії (DECam), встановленої на 4-метровому телескопі Віктора Бланко в Міжамериканській обсерваторії Серро-Тололо в Чилі. Воно демонструє галактику NGC 289, яка розташована на відстані 75 млн світлових років від Землі у напрямку до сузір’я Скульптора. Як і Чумацький Шлях, вона класифікується як спіральна галактика з перетинкою. Водночас NGC 289 набагато більша за нашу галактику. Її блакитні спіральні рукави простягаються більш ніж на 100 тис. років у навколишній простір.

Цікава цифра: 11 680 зір

Радіотелескоп

Радіотелескоп Грін-Бенк. Джерело: wikipedia.org

Вчені з Каліфорнійського університету в Лос-Анджелесі використали радіотелескоп для того, аби дослідити 11 680 зір, які раніше досліджував космічний телескоп TESS. Вони дійшли висновку, що ближче, ніж за 360 світлових років, розумних істот із високою ймовірністю немає.

Дослідження проводилося у межах програми з пошуку інопланетного життя «Are Alone in the Universe?». Основою для програми слугували дослідження космічного телескопа Transiting Exoplanet Survey Satellite, більш відомого як TESS. Він дозволив виділити чимало об’єктів, які можуть виявитися планетами, а вчені вирішили перевірити, чи не надходить з якоїсь із них радіосигнал. Для цього вони використали радіотелескоп обсерваторії Green Bank. Дослідження тривали з 2020 по 2023 рік. Вчені вели спостереження на довжині хвиль від 1,15 до 1,73 ГГц. Після того, як добровольці обробили сигнали, виявилося, що абсолютно всі вони були природними. Це дозволило вченим зробити висновок, що на відстані у 360 св. років від Землі у жодної зорі з імовірністю у 98,7 відсотка радіопередавача, сигнали якого ми здатні вловити, немає.

16 серпня 1898 року співробітник Арекіпської обсерваторії Деліль Стюарт зазнімкував Сатурн. Він не підозрював, що на знімки потрапив невідомий супутник планети, який пізніше назвали Фебою. На честь 125-річного ювілею цієї події ми б хотіли розповісти детальніше про один із найзагадковіших сатурніанських місяців.

Читайте у попередньому дайджесті: Сильні сонячні спалахи спричинили збій радіозв’язку в США, а стародавній наконечник стріли виявився зробленим із метеорита: дайджест новин.