Липень 2023-го став найспекотнішим місяцем за всю історію спостережень

NASA повідомляє, що середня температура на Землі у липні 2023 року була вищою, ніж у будь-якому липні до нього, як для суходолу, так і для океану. Це означає, що місяць, що минув, був найспекотнішим за всю історію спостережень.

Відхилення температури від середніх значень у липні
Відхилення температури від середніх значень у липні. Джерело: NASA

Найспекотніший липень

Вчені з Інституту космічних досліджень NASA ім. Ґоддарда заявляють, що липень 2023 року виявився найспекотнішим за всю історію спостережень на Землі. Американська космічна агенція відстежує температуру за допомогою метеорологічних станцій, розкиданих по всій планеті, тож ідеться про аномалію, зафіксовану в якомусь одному місці.

Відповідно до отриманих даних, середня температура на Землі у липні 2023 року була на 0,24°C вищою, ніж у будь-якому іншому липні аж з 1880 року. До речі, минулий рекорд, який був перевищений цьогоріч, був зафіксований тільки 2021-го. Якщо ж порівнювати зафіксовані температури з тими, що спостерігалися з 1951 по 1980 рік, то вони виявляться вищими вже на 2,1°C.

А оскільки саме липень є найспекотнішим місяцем року, якщо відштовхуватися від середньої температури по всій планеті, це означає, що минулий місяць є найспекотнішим в історії взагалі. Сильна спека спостерігалася у Північній і Південній Америці, Африці та Азії.

Зміни клімату

Головне питання полягає в тому, чи є цей результат випадковим коливанням, чи це справді зміни клімату. Те, що у Південній Америці та на Антарктичному півострові відхилення від середніх температур склало цілих 4°C, свідчить на користь якихось масштабних процесів.

Щобільше, відповідно до спостережень NASA, всі п’ять найспекотніших липнів із 1880 року припадають на п’ять останніх. І якби це спостерігалося тільки на суходолі, то ще можна було б списати на випадковість. Але підвищена температура спостерігається й у світовому океані, що є свідченням тривалих процесів, адже моря мають більшу термічну інертність, ніж суходіл, і це вони впливають на нього, а не навпаки.

Особливо сильно зміна температури помітна у тропічній зоні Тихого океану, де у травні почало розвиватися Ель-Ніньйо. Воно полягає в тому, що з глибин океану підіймаються теплі води й запускають процес нагрівання з додатним зворотним зв’язком. Внаслідок цього температура води може протягом кількох місяців піднятися на 5–9°C відносно норми.

Вчені вказують, що Ель-Ніньйо ще не досягло свого піка. Він очікується тільки у лютому — квітні 2024-го. Тож наступний рік може теж стати рекордним з точки зору середньої температури по планеті.