Solar Orbiter зіткнувся з корональним викидом маси

За два дні до прольоту Венери європейсько-американський зонд Solar Orbiter зіткнувся з корональним викидом маси. Наразі, співробітники місії аналізують зібрані апаратом дані.

30 серпня на Сонці відбувся великий корональний викид. Він був спрямований у бік Венери. Разом з тим, до другої планети від Сонця прямував зонд Solar Orbiter. Він мав використати гравітацію Венери для зменшення перигелію своєї орбіти.

Схема польоту апарата Solar Orbiter. Джерело: UST

2 вересня Solar Orbiter зустрівся із корональним викидом. На щастя, космічний апарат був створений з розрахунком протистояння різним проявам сонячної активності. Тому, викид не вплинув на роботу його бортових систем. На додаток, вчені отримали унікальну можливість зібрати відомості про сонячний шторм та його взаємодію з Венерою.

Поліпшення точності космічних прогнозів погоди

Вивчення сонячної активності є одним з основних завдань місії Solar Orbiter. Його дані мають пролити світло на поведінку заряджених частинок — здебільшого протонів та електронів, а також деяких іонізованих атомів, на кшталт гелію. Коли на Сонці відбуваються особливо великі спалахи та викиди плазми, вони підхоплюються та розганяються майже до релятивістських швидкостей. Саме ці частинки створюють основну радіаційну небезпеку для космонавтів та космічних кораблів.

Корональний викид, з яким зіткнувся зонд Solar Orbiter. Джерело: ESA/NASA SOHO

Крім того, вчені сподіваються покращити розуміння утворення та поширення корональних викидів. Це допоможе покращити точність космічних прогнозів погоди та заздалегідь передбачати сонячні спалахи.

Ще одна істотна проблема полягає в тому, що при спостереженнях із Землі, досить складно визначити напрямок руху корональних викидів. Річ у тім, що викид, який рухається прямо до нашої планети і той, що рухається від неї (з «далекої» сторони Сонця), виглядають приблизно однаково. Для розв’язання цієї проблеми ESA планує запустити місію Vigil. У її межах до точки Лагранжа L5, системи Сонце-Земля, буде виведений супутник. Завдяки своїй позиції він буде спостерігати нашу планету й Сонце «з боку», що дозволить визначити напрямок руху викидів.