Камера темної енергії зазнімкувала галактику у Волоссях Вероніки

Представлене зображення було отримане камерою темної енергії (DECam), встановленою на 4-метровому телескопі Віктора Бланка в Міжамериканській обсерваторії Серро-Тололо в Чилі. Воно демонструє галактику NGC 4495.

Галактика NGC 4495. Джерело: Dark Energy Survey/DOE/FNAL/DECam/CTIO/NOIRLab/NSF/AURA

Галактика NGC 4495 розташована на відстані 200 млн світлових років від Землі у напрямку сузір’я Волосся Вероніки. Вона примітна тим, що за останні тридцять років у ній спалахнули щонайменше три наднові — у 1994, 2010 та 2011 роках. Цікаво, що вони мали різну природу. Наднова 1994 року спалахнула через те, що білий карлик, який поглинає речовину зорі-компаньйона, набрав занадто велику масу, яка перевищила межу Чандрасекара. Це спричинило його термоядерний вибух. Разом з тим, причиною спалаху наднової 2011 року став колапс масивної зорі.

Сузір’я Волосся Вероніки, в якому знаходиться галактика NGC 4495, також має одну цікаву особливість. Це єдине з 88 сузір’їв, назване на честь людини, що реально жила  — Береніки (Вероніки), дружини єгипетського царя Птолемея III (III ст. до н. е.). Коли її чоловік вирушив у військовий похід, вона відрізала своє волосся та помістила його до храму Афродіти. За переказами, волосся зникло таємничим чином і придворний астроном пояснив це тим, що воно було поміщене на небо, де стало новими зорями. Пізніше за ними закріпилася назва Волосся Вероніки, яке згодом перейшло до сузір’я.

Устрій та призначення камери темної енергії

Камера темної енергії є одним із найдосконаліших астрономічних інструментів сучасності. Вона збирає світло, відбите 4-метровим дзеркалом телескопа Віктора Бланка та пропускає його через свої нутрощі, включно з метровою коректуючою лінзою. Потім воно уловлюється сіткою з 62 пристроїв із надзвичайно чутливими ПЗЗ-матрицями. Вони дозволяють DECam створювати докладні зображення слабких астрономічних об’єктів, типу NGC 4495.

Камера темной энергии
Камера темної енергії. Джерело: noirlab

DECam був створений для огляду DES, який проводився з 2013 по 2019 рік. У процесі астрономи здійснювали картографування сотень мільйонів галактик та тисяч наднових з метою виявлення тонких закономірностей космічної структури. Це потрібно для отримання відомостей про природу таємничої темної енергії, що прискорює розширення Всесвіту. Сьогодні DECam, як і раніше, активно використовується астрономами з усього світу, продовжуючи залишатися на передових позиціях у науці.

Раніше ми розповідали про те, як DECam зазнімкувала пару взаємодіючих галактик.