Знайдена екзопланета яка могла позбутися своєї атмосфери

Міжнародна команда дослідників повідомила про виявлення раніше невідомої екзопланети. Передбачається, що в минулому вона могла повністю позбутися своєї атмосфери.

Гаряча суперземля в уявленні художника. Джерело: ESA/Hubble

Відкриття було зроблено космічним телескопом TESS. Йому вдалося виявити періодичні зміни яскравості зорі TOI-784, розташованої на відстані 210 світлових років від Землі. Вона являє собою жовтий карлик, який приблизно на 10% легший і менший за Сонце. Вік зорі оцінюють у 7,8 млрд років.

Дані TESS засвідчили, що TOI-784 має компаньйона, чий радіус у 1,93 раза перевершує радіус Землі. Подальші спостереження за допомогою наземних обсерваторій дали змогу встановити її масу. Вона становить 9,67 маси Землі, що дає середню щільність у 7,4 г/см³. Отже, за розміру, який можна порівняти з мінінептуном, відкрита TESS екзопланета являє собою скелясту суперземлю.

Знахідка цікава тим, що знайдена екзопланета потрапляє в т. зв. розрив Фултона. Цим терміном астрономи позначають порівняно «порожній» проміжок, що спостерігається в розподілі екзопланет радіусом у 1,5 – 2 земних. Вчені припускають, що розрив Фултона позначає межу між суперземлями та мінінептунами. Згідно з досить популярною версією, утворення цих тіл спочатку протікає однаково і розділяється лише на фінальних етапах, коли зоряний вітер «здуває» більшу частину атмосфери деяких планет, залишаючи кам’янисте ядро. Цілком можливо, що саме така доля спіткала знайдену TESS екзопланету.

На завершення варто сказати, що спектрографічні спостереження показали, що TOI-784 має ще одну екзопланету. Найімовірніше, вона не є транзитною. Її маса оцінюється в 12,6 – 31,1 маси Землі.

За матеріалами https://arxiv.org