Зіткнення астероїда з Юпітером викликало вибух, порівнянний за силою з ядерною бомбою

Минулого тижня японські астрономи помітили яскравий спалах в атмосфері Юпітера. Цей потужний вибух був викликаний падінням астероїда на планету і за силою досягав дві мегатонни у тротиловому еквіваленті. Причому маса космічного тіла, що зіткнулось з Юпітером, була оцінена у 4 тисячі тонн. Про це повідомляє The Astrophysical Journal Letters, посилаючись на статтю в arXiv.

Кольорове зображення спалаху на Юпітері
Кольорове зображення спалаху на Юпітері. Фото: PONCOTS

За Юпітером спостерігала система Planetary ObservatioN Camera for Optical Transient Surveys (PONCOTS). Спостереження вела команда вчених з університетів Кіото, Токіо, японського агентства аерокосмічних досліджень та Національної астрономічної обсерваторії Японії. Подія сталася 15 жовтня 2021 року, але про цей випадок вчені публічно розповіли лише зараз.

Найяскравіший спалах за останні 28 років

Вибух у результаті зіткнення був порівнянний із силою вибуху ядерної бомби потужністю дві мегатонни. Температуру спалаху внаслідок зіткнення оцінили у 8000°C. Саме 4-тонне тіло було відносно невеликим — від 15,8 до 31,5 м у діаметрі. Космічний уламок перед зіткненням досяг швидкості 60 км/с. Спалах від зіткнення тривав приблизно 5,5 секунди та був у 300 разів яскравішим за світло Сонця, що потрапляє на Юпітер.

Анімація спалаху на Юпітері
Анімація спалаху на Юпітері. Зображення: New Scientist

Потужність вибуху можна також порівняти з падінням на Землю Тунгуського метеорита у 1908 році. Спалах на Юпітері був найяскравішою ударною подією у Сонячній системі, яку спостерігали з 1994 року, коли на планету впали залишки комети Шумейкерів — Леві 9.

Надійний щит Сонячної системи

На Юпітер доволі часто падають різноманітні небесні тіла. Астрономи спостерігають ці події через спалахи в оптичному діапазоні. Вважається, що основним джерелом зіткнень для Юпітера є група короткоперіодичних комет поблизу орбіти газового гіганта. З 2010 року астрономи фіксували шість яскравих ударних спалахів, які разом із новим з 2021 року допомогли вченим покращити оцінки частоти таких подій на Юпітері.

Взагалі Юпітер є надійним щитом для планет внутрішньої Сонячної системи. Його величезна гравітація «рятує» нас, притягуючи до себе більшість небезпечних астероїдів і комет, які без нашої планети-гіганта могли б із великою долею ймовірності зіткнутись із Землею.

Нагадаємо, що раніше ми розповідали про 12 цікавих фактів про Юпітер.