Найпотужніший спалах на Юпітері допоміг розкрити таємницю 30-річної давнини

NASA виявила найпотужніший спалах, який коли-небудь спостерігався на Юпітері. У процесі спостереження випадково було розгадано таємницю 30-річної давнини. Космічна обсерваторія NASA Nuclear Spectroscopic Telescope Array (NuSTAR) змогла виявити спалах із найвищою енергією. Він був найпотужнішим рентгенівським випромінюванням, що коли-небудь спостерігалося на планетах Сонячної системи, крім Землі.

Юпітер
Спалахи в атмосфері Юпітера. Фото: NASA

Симбіоз Юпітера та Іо

Це не перший випадок, коли на Юпітері помітили рентгенівське проміння. Обсерваторія Chandra, а також XMM-Newton Європейського космічного агентства, спостерігали низькоенергетичні рентгенівські промені, що походять від полярних сяйв на планеті-гіганті.

У 2016 році космічний апарат Juno виявив цікаву взаємодію супутника Іо з Юпітером. Полярні сяйва Юпітера, що виникають на обох полюсах планети, створюються іонами, що походять від вулканічного супутника планети Іо. Ці потоки частинок прискорюються магнітним полем планети до полюсів. Там іони взаємодіють з атмосферою Юпітера і випромінюють світло, створюючи світлові шоу полярних сяйв.

Юпітер
Південна півкуля Юпітера, яку побачив космічний апарат NASA Juno

Вчені підозрювали, що ці електрони з Іо можуть створювати навіть потужніші рентгенівські промені, ніж полярні сяйва планети. За допомогою спостережень NuSTAR дослідники вперше підтвердили, що електрони Іо створюють високоенергетичне рентгенівське випромінювання.

Відповідь на 30-річну загадку

Але це відкриття — не просто неймовірне спостереження. Виявивши високоенергетичні рентгенівські промені, вчені знайшли відповідь на 30-річну загадку. Це допомогло вченим зрозуміти, чому космічний апарат Ulysses з вивчення Сонця загадковим чином не зафіксував рентгенівських променів Юпітера, коли пролітав повз планету 1992 року. Тоді цей випадок спантеличив учених.

За словами дослідників, апарат Ulysses, ймовірно, не помітив жодних рентгенівських променів через механізм, який викликає це світло. Рентгенівські промені стають слабшими при більш високих енергіях. Дослідники підозрюють, що в діапазоні виявлення Ulysses рентгенівські промені Юпітера були надто слабкими, щоб їх можна було зафіксувати приладами апарата.

Ця робота була описана у новому дослідженні, опублікованому в журналі Nature Astronomy.

Нагадаємо, що раніше ми розповідали про 12 цікавих фактів про Юпітер.