У радіаційних поясах Юпітера підвищена концентрація іонів кисню

Дослідники, що працюють з інформацією, зібраною автоматичною станцією Galileo звернули увагу на підвищену концентрацію іонів оксигену в радіаційних поясах найбільшої планети Сонячної системи. Ці іони не можуть перебувати там тривалий час. Тож можна зробити висновок, що існує їх стабільний приплив із супутників Юпітера чи його кілець.

Радіаційні пояси Юпітера, у яких рухаються іони кисню
Радіаційні пояси Юпітера. Джерело: Jet Propiltion Laboratory

Звідки в радіаційних поясах кисень

Нещодавно опубліковане дослідження свідчить, що у радіаційних поясах Юпітера присутні іони кисню. Цей висновок базується на дослідженнях двох апаратів — Galileo та Juno. Перший досяг Юпітера ще 1995 року. На його борту перебували детектор важких іонів Heavy Ion Counter (HIC) та детектор високоенергетичних частинок Energetic Particle Detector (EPD). Зараз поблизу Юпітера працює апарат Juno, який теж має на борту подібні, але досконаліші прилади.

Саме достатньо великий проміжок часу між двома місіями дозволив засвідчити: іони кисню у радіаційних поясах Юпітера не просто є, вони присутні там постійно. З одного боку, в цьому немає нічого дивного. Іони у радіаційних поясах — взагалі справа звичайна. А в Юпітера ці пояси дуже широкі, всередині них рухається одразу кілька великих супутників. Цілком можливо, що на якомусь з них стався викид.

Однак постійна присутність іонів кисню у внутрішніх частинах поясів важко пояснити. Саме там обертаються два невеликих супутники — Феба та Амальтея. Вони занадто малі, щоб бути джерелом постійного викиду, але достатньо великі, щоб за кілька років «відтягнути» на себе іони, що утворюються при одиночному викиді.

Це означає, що є постійне джерело іонів кисню у радіаційних поясах. І основних кандидатів тут два. Першим є супутники Іо та Європа. Вони рухаються всередині зовнішньої частини радіаційних поясів і достатньо великі, щоб бути джерелом іонів. Другим кандидатом є кільця Юпітера. Вони значно тонші, ніж сатурніанські, але все ж достатньо великі, щоб бути постійним джерелом іонів.

Вода, кисень та радіація

Ситуація з іонами кисню цікава у розрізі взаємодії радіації з киснем та водою у системі Юпітера. Радіаційні пояси — це погано. Заряджені частинки рухаються силовими лініями магнітного поля з величезними енергіями. І якщо вони потрапляють в організм людини чи на складну електроніку, то можуть наробити лиха. З іншого боку, вода та кисень, навіть замерзлі — це дуже добре. Саме велика кількість цих речовин робить супутники Юпітера найцікавішим об’єктом для пошуку позаземного життя у Сонячній системі.

Проблема у тому, що супутники Юпітера обертаються прямо посеред його радіаційних поясів. І ми не знаємо, чи хороше це місце для пошуку життя, чи ні. Бо крига та радіація мають складну взаємодію. З одного боку, крига добре захищає від заряджених частинок. З іншого — самі частинки повільно вибивають молекули кисню та води з поверхні супутників. Тому кожне дослідження у цій галузі надзвичайно важливе.