Надзвичайно активна пляма на Сонці породила спалах класу X

Сонячна пляма AR2975 стала причиною надзвичайно потужного спалаху 30 березня. Останнім випадком перебоїв із радіозв’язком у Північній Америці. Цей спалах — вже 18-й за останні кілька днів, який виник на цій ділянці поверхні Сонця.

Сонячний спалах класу Х
Сонячний спалах класу Х. Джерело: NASA/GSFC/SDO

Спалах класу X

30 березня о 20:35 за київським часом обсерваторія NASA Solar Dynamics Observatory зафіксувала на поверхні Сонця спалах класу X. Це найпотужніший клас вибухів на поверхні нашої зорі.

Всередині цього класу є кілька окремих категорій. І спалах 30 березня не належить до катастрофічних. Однак його сила все одно була дуже відчутною. Зокрема пілоти та моряки у Північній Америці відзначили тимчасове зникнення радіозв’язку на радіочастотах нижче 30 МГц. І це ще не кінець, адже найважчі частинки досягнуть магнітосфери Землі тільки у наступні дні.

Причиною спалаху стала пляма AR2975 на поверхні Сонця. Вона відрізняється від інших неймовірною активністю. До цього за останні кілька днів вона вже породила цілих 17 спалахів меншої потужності. 6 із них належали до класу М, а ще 11 — до класу С.

Класи сонячних спалахів

Сонячні спалахи поділяються на п’ять класів: А, В, С, М, Х. Те, наскільки пляма AR2975 є яскравою, ілюструє той факт, що за весь січень було зафіксовано 5 спалахів класу М. Це достатньо відчутної потужності події, які самі по собі здатні вплинути, наприклад, на роботу супутників на орбіті.

Цього ж разу за кілька днів одна тільки хмара породила аж шість таких спалахів. А тепер ще й стався спалах класу Х1.3. При цьому дослідники вважають, що під час нього був ще й корональний викид маси. І магнітна буря, яка накриє Землю найближчим часом, буде дуже лютою. Важко сказати, що є причиною такої активності сонячної плями AR2975, але вчені продовжують за нею спостерігати.