У сусідній галактиці знайшли чорну діру проміжної маси

Астрономи відкрили у сусідній галактиці М31 чорну діру масою біля 100 000 сонячних мас. Такі об’єкти є рідкістю у Всесвіті.

Галактика M31, в якій знайдена чорна діра
Галактика M31, в якій знайдена чорна діра. Джерело: marketresearchtelecast.com

В галактиці Андромеда виявили незвичайну чорну діру

Одним з найнезвичайніших об’єктів сусідньої галактики Андромеда, або ж M31, є кулясте скупчення B023-G078. Воно складається з сотень тисяч яскравих зір. Нещодавно астрономи з Університету Юти опублікували дослідження, в якому довели, що у центрі цього скупчення розташована чорна діра.

Ця чорна діра досить незвична. Її маса складає 100 тис. сонячних. Це значно більше, ніж у чорних дір, які утворюються внаслідок колапсу наймасивніших із зірок. Це набагато більше, ніж в об’єктів, які утворюються внаслідок злиття залишків від вибухів наднових. Але при цьому це набагато менше, ніж у будь-якої з надмасивних чорних дір, розташованих у центрах галактик.

Об’єкти, подібні до відкритого в Андромеді, називають чорними дірами проміжної маси. Їхнє утворення та еволюція лишаються загадкою. Астрономи підозрюють, що чорна діра у центрі скупчення B023-G078 є його ядром. А саме скупчення цілком може виявитися карликовою галактикою, колись поглинутою M31.

Чому ми так мало знаємо про цей тип об’єктів

Ми практично нічого не знаємо про чорні діри, але цьому є вагома причина. Таких об’єктів у Всесвіті відкрито надзвичайно мало. Їхню кількість можна порахувати на пальцях однієї руки. Можливо, річ у тім, що, на відміну від тих сингулярностей, які утворюються внаслідок вибухів наднових, вони перебувають далеко від зірок. Тому ми не бачимо їх взаємодії з ними.

А можливо, ми чогось не розуміємо в еволюції чорних дір. Теоретично вони мають утворюватися шляхом злиття об’єктів зоряної маси. А далі — зливатися між собою або приєднувати менші чорні діри. У будь-якому разі саме з них мають утворюватися надмасивні об’єкти у центрах галактик. Але відсутність чорних дір, які ми могли б спостерігати, може вказувати на те, що ці наші уявлення можуть виявитися хибними.

Джерело phys.org