Телескопи Hubble та Chandra можуть залишитися без грошей

NASA розглядає можливість зменшення бюджетів двох своїх найбільших космічних телескопів Hubble та Chandra. Це пов’язано з більш масштабним скороченням витрат на астрофізичні програми.

Космічний телескоп Hubble. Джерело: NASA

Відповідна заява була зроблена Марком Клемпіном — директором астрофізичного підрозділу NASA. Виступаючи 13 жовтня в Комітеті з астрономії та астрофізики Національної академії наук США він заявив, що організація вивчає можливість скорочення бюджетів рентгенівської обсерваторії Chandra та космічного телескопа Hubble.

За словами Клемпіна, ситуація, що склалася, пов’язана з домовленістю, досягнутою влітку 2023 року між американським Конгресом і Білим домом, про підвищення стелі держборгу в обмін на обмеження витрат. Згідно з нею, всі витрати на необоронні потреби на 2024 рік (зокрема й бюджет NASA), залишаться на рівні 2023 року, зі збільшенням лише на 1% у 2025 році.

Ця угода поставила NASA в дуже непросте становище, бо на тлі необхідності реалізації вельми дорогої програми Artemis, організація дуже розраховувала на збільшення фінансування. У реальності їй довелося відкласти реалізацію низки програм і почати скорочення витрат на різні сфери досліджень.

Тепер ці скорочення дісталися і до астрофізики. У своїй бюджетній пропозиції на 2024 фінансовий рік NASA запросила 93,3 млн доларів для Hubble та 68,7 млн доларів для Chandra, що приблизно відповідало бюджетам минулих років. У сукупності це становить трохи більше ніж 10% від загального бюджету на астрофізику.

Однак тепер аерокосмічна адміністрація розглядає можливість скорочення витрат на підтримку їхньої роботи. Ситуація ускладнюється тим, що Hubble та Chandra одні з найстаріших телескопів NASA. Hubble було запущено 1990 року, а Chandra — 1999 року. Експлуатація останнього з кожним роком стає дедалі складнішою. Це пов’язано з тим, що ізоляція на зовнішній поверхні космічного апарата поступово руйнується, що призводить до його нагрівання, яке заважає науковим спостереженням.

Телескоп Chandra в уявленні художника. Джерело: NASA/CXC/SAO

У травні наступного року NASA планує провести два «міні-огляди» цих місій, щоб вирішити, чи слід продовжувати термін їхньої служби і яким чином. При цьому, під час торішнього огляду в галузі астрофізики обидва телескопи були фактично виключені з цього списку. Тоді йшлося про те, як можна збільшити їхню ефективність, а не чи варто продовжувати самі місії.

За словами Клемпіна, всі заощаджені від використання Chandra та Hubble кошти підуть на інші пріоритетні завдання в галузі астрофізики, зокрема й на розробку наступних космічних телескопів. Однак, на цей час, ще рано говорити про те, якими саме виявляться скорочення. Це залежатиме від того, скільки саме грошей отримає NASA. Конгрес поки ще не затвердив законопроєкт про фінансування організації на наступний рік.