NASA Chandra побачила катастрофічне минуле зорі Дзети Змієносця

Розташована приблизно в 440 світлових роках від Землі, Дзета Змієносця є гарячою зорею зі складним минулим. Масивне світило, ймовірно, було викинуте з місця свого народження внаслідок потужного зоряного вибуху. Згідно з попередніми вимірюваннями, вибух наднової близько мільйона років тому виштовхнув Дзету Змієносця зі швидкістю близько 160 тис. км/год, а її партнера взагалі знищив.

Zeta-Ophiuchi
На цьому зображенні вигнута червона ударна хвиля з червоного світла відштовхується від блискучої блакитної зорі, оточеної примарною зеленою хмарою газу. Авторство: NASA/CXC/Дублінський інститут

Новий погляд, створений рентгенівською обсерваторією NASA Chandra, допомагає розповісти більше про історію цієї зорі-втікачки. Нове комбіноване зображення показує ударну хвилю (червоний і зелений), утворену речовиною, що здувається з поверхні світила та врізається в газ на своєму шляху. Згідно з даними Chandra, зоря оточена бульбашкою рентгенівського випромінювання (синього кольору), яка була створена газом, нагрітим до десятків мільйонів градусів ударною хвилею.

Команда астрономів із Дублінського інституту перспективних досліджень в Ірландії створила перше комплексне комп’ютерне моделювання ударної хвилі. Це було необхідно для перевірки, наскільки добре моделі відповідають даним спостережень за допомогою рентгенівських, оптичних, інфрачервоних та радіохвиль.

Ударна хвиля, що утворюється під час руху в міжзоряному просторі зіркою Дзета Зміїносця
Ударна хвиля, що утворюється під час руху в міжзоряному просторі зорею Дзета Змієносця. Джерело: NASA/JPL-Caltech/WISE Team

Комп’ютерні моделі виявили відмінність від того, що побачили астрономи. Усі три різні моделювання передбачили рентгенівське випромінювання, яке було слабкіше за те, що спостерігалося. Найяскравішим воно було поблизу зорі, тоді як дві з трьох комп’ютерних моделей передбачили, що рентгенівське випромінювання має бути яскравішим поблизу ударної хвилі.

У майбутньому вчені планують перевірити складніші моделі з додатковою фізикою, включаючи ефекти турбулентності та прискорення частинок. Вони прагнуть побачити, чи покращиться узгодження з рентгенівськими даними.

Нагадаємо, що раніше астрономи зробили приголомшливе відкриття у космічному прискорювачі частинок.

За матеріалами Techexplorist