Телескоп Chandra припинив спостереження через збій

Інженери NASA вимкнули камеру високої роздільної здатності рентгенівського телескопа Chandra через проблеми з її енергопостачанням. Про це йдеться в повідомленні, опублікованому в твіттер-акаунті місії.

«Велика обсерваторія» NASA

Chandra є однією з тзв. «Великих обсерваторій» NASA. Таку назву отримали чотири космічні апарати, запущені аерокосмічною адміністрацією наприкінці XX — на початку XXI століття. Крім Chandra, до їхнього переліку також входять телескоп Hubble, інфрачервоний телескоп Spitzer (припинив роботу 2020 року) та гамма-обсерваторія Compton (зведена з орбіти 2000 року).

Виведення телескопа Chandra в космос. Джерело: NASA

Обсерваторія була запущена 1999 року космічним човником Columbia. Її маса разом із розгінним блоком становила 22,7 тонни. Це абсолютний рекорд по масі вантажу, колись виведеній у космос шатлом. Після відокремлення від багаторазового корабля Chandra перейшов на витягнуту орбіту з перигеєм 14,3 тис. км і апогеєм 134,5 тис. км, де він перебуває до сьогодні. Номінальний термін служби телескопа становив 5 років, але завдяки відмінним результатам роботи він неодноразово продовжувався. При цьому, на відміну від розташованого на низькій навколоземній орбіті телескопа Hubble, до нього ніколи не відправлялися місії обслуговування.

Технічні проблеми Chandra

На жаль, значний вік обсерваторії поступово дається взнаки. За останні роки вона кілька разів стикалася зі збоями у роботі своїх наукових інструментів і переходила у безпечний режим. Остання така подія мала місце у вересні 2021 року.

Телескоп Chandra на орбите в представлении художника. Источник: NASA/CXC/SAO

Не дивлячись на зростаючу кількість несправностей, Chandra, як і раніше, лишається одним із головних телескопів сучасності. Він використовується для спостережень таких екзотичних об’єктів, як чорні діри та нейтронні зірки, дослідження впливу темної енергії на галактики, вивчення взаємодії зірок і екзопланет, а також пошуку джерел гравітаційних хвиль.

Наразі фахівці займаються з’ясуванням причин нового збою телескопа. Наступного тижня вони планують відновити спостереження з використанням іншого наукового інструменту обсерваторії — спектрометра ACIS.

Нагадаємо, що нещодавно ми публікували підбірку ефектних космічних фотографій, зроблених за допомогою телескопа Chandra.