Телескоп Hubble прийшов на допомогу астроному-аматору з Японії

Група супроводу місії Hubble опублікувала новий знімок. На ньому зображена галактика NGC 941.

Галактика NGC 941. Джерело: ESA/Hubble & NASA, C. Kilpatrick

NGC 941 розташована на відстані 55 млн світлових років від Землі у напрямку до сузір’я Трикутника. Вона класифікується як спіральна галактика. На фото Hubble можна побачити її рукави, які зливаються у вихровий диск, оточений тьмяним гало. Ядро галактики світиться яскравішим кольором і має вкраплення темного пилу.

Знімок NGC 941 був зроблений Hubble через подію, що сталася кілька років тому. Мова про наднову, що спалахнула та отримала позначення SN 2005ad. Спостереження за місцем її спалаху проводилися в межах проєкту, метою якого є вивчення наднових II типу, що виникають унаслідок колапсу зір-гігантів.

Хоча дослідження виконали професійні астрономи, сама SN 2005ad зобов’язана своїм відкриттям видатному астроному-аматору Коїті Ітагакі, який відкрив понад 170 наднових. У зв’язку з цим може виникнути питання, як астроаматор зміг помітити щось подібне раніше за професійних учених, які мають доступ до таких телескопів, як Hubble. Відповідь частково полягає в тому, що виявлення наднових — це суміш майстерності, можливостей і удачі. Їхні спалахи відбуваються надзвичайно швидко: вони раптово з’являються, потім стають яскравішими й тьмянішими протягом кількох днів або тижнів.

Інший аспект полягає в тому, що професійні астрономи часто не так багато часу приділяють власне спостереженням. На таких телескопах, як Hubble, існує велика конкуренція за час, і тоді для опрацювання та аналізу даних, отриманих за кілька годин спостережень, можуть знадобитися тижні, місяці, а іноді й роки. Астрономи-аматори можуть проводити набагато більше часу, спостерігаючи за небом, і іноді мають у своєму розпорядженні надзвичайно вражаючі системи телескопів, комп’ютерів і програмного забезпечення.

Вправні аматори, такі як Ітагакі, помічають так багато наднових, що існує ціла онлайнова система повідомлень про них (Transient Name Server). Це є великою підмогою для професійних астрономів, адже у випадку з надновими, час справді відіграє вирішальну роль. Після повідомлення про відкриття SN 2005ab вчені змогли провести спектроскопічні дослідження та підтвердити її як наднову II типу. У підсумку це дало змогу занести її до списку цілей для спостереження Hubble.