Тауриди: маловідомі листопадові метеори

Початок листопада відзначений двома досить активними метеорними потоками — Південними та Північними Тауридами. Перший із них трохи слабший і має пік активності на початку місяця. Активність другого помітно вища й у максимумі, що припадає на 11-12 листопада, може сягати 20 метеорів за годину. Обидва ці потоки пов’язані з кометою Енке (2P/Encke), що має найкоротший орбітальний період з усіх відомих «хвостатих зірок»: вона повертається до Сонця кожні 3 роки та 4 місяці.

Ця знаменита «хвостата зірка» у каталогах короткоперіодичних комет має номер 2. Її першовідкривачем вважається француз П’єр Мешен, який помітив її 17 січня 1786 року. Але, як і «перший номер» кометного каталогу, названий на честь видатного англійського науковця Едмунда Галлея, вона отримала ім’я не того, хто її першим побачив, а того, хто розрахував її орбіту та довів її періодичність. Це зробив у 1819 році німецький астроном Йоганн Франц Енке. Йому було дещо простіше, ніж його попереднику — на початку XIX століття точність спостережень значно зросла і з’явилися досконаліші методи їх обробки. Всі появи комети Енке з 1818 року успішно спостерігалися, за винятком 1944-го, коли в астрономічні дослідження втрутилася Друга світова війна.

Унікальне фото комети Енке, зроблене 17 листопада 2013 року космічним апаратом MESSENGER, що працював на орбіті навколо Меркурія. В той день комета наблизилася до цієї планети менш ніж на 0,08 а.о. (12 млн км)

Орбіта комети Енке найближче підходить до орбіти Землі на відстань 0,173 а.о. (25,8 млн км). Це досить багато; тим не менше, 12-13 червня — у дні, коли наша планета проходить точку максимального зближення — спостерігається максимум найпотужнішого денного метеорного потоку ζ-Персеїд, причому траєкторії його метеорів дуже схожі на кометну орбіту.

Річ у тім, що ця орбіта поступово змінюється під дією сили тяжіння великих планет. Колись вона пролягала ближче до земної орбіти, й багато викинутих кометою сотні років тому частинок пилу досі рухаються «старим шляхом», маючи можливість зіткнутися з Землею. Той самий гравітаційний вплив, а також тиск сонячного світла та інші фактори змушують метеорний рій повільно розсіюватись у просторі, при цьому його переріз зростає, а число частинок на одиницю об’єму — навпаки, зменшується. Тому помітна кількість метеорів, пов’язаних із кометою Енке, спостерігається не лише в середині червня, але й у листопаді, коли мінімально можлива відстань до неї ще більша, але в цей час метеорні частинки потрапляють на Землю з нічного боку й ми можемо легко їх побачити.

Орбіти комети Енке, планет земної групи та Юпітера. Джерело: NASA Solar System Dynamics

Історія північної «гілки» рою Таурид ще цікавіша. Оскільки вона суттєво потужніша за південну, можна було б очікувати, що виникла вона пізніше, оскільки ще не встигла розсіятись. Але це суперечить даним про еволюцію кометної орбіти. Суперечка отримала своє вирішення у 2004 році, коли був відкритий невеликий астероїд розміром трохи менше кілометра, що отримав позначення 2004 TG10. Розрахунки його траєкторії вказують на те, що він, вірогідно, є фрагментом ядра комети Енке, який відділився від неї кілька тисяч років тому. Поступово їхні шляхи розійшлися, орбіта астероїда змінювалася повільніше (він має трошки довший період обертання навколо Сонця), в нашу епоху його мінімально можлива відстань до Землі складає лише 0,0225 а.о. (3,37 млн км), тому ми щорічно проходимо через досить щільну частину пов’язаного з ним рою. Майже напевно в далекому минулому 2004 TG10 теж виглядав як комета, утворював кому, хвіст і «розкидався» метеорами. Тепер на пам’ять про його «кометне минуле» залишився потік Північних Таурид. Так само колись і комета Енке, яку ще 1980 року можна було побачити неозброєним оком, повністю вичерпає запаси летких речовин у своєму ядрі та перетвориться на звичайний «мертвий» близькоземний астероїд. Наші не дуже далекі нащадки зможуть його спостерігати лише в потужні телескопи.

Радіанти потоків Таурид у середині листопада сходять у вечірніх сутінках над північно-східним горизонтом

Як і Південні Тауриди, Північні мають свій денний «еквівалент» — досить потужний потік β-Таурид, максимум якого припадає на 29 червня. Деякі астрономи вважають, що саме до нього відносилося велике тіло, що ввійшло в земну атмосферу 30 червня 1908 року й пізніше отримало назву «Тунгуський метеорит». Згідно з наявними даними, він теж рухався з боку Сонця, а його відносна швидкість не перевищувала 30 км/с (для метеорів β-Таурид і ζ-Персеїд вона складає 29 км/с).

На жаль, кліматичні умови в Україні не дозволяють провести повноцінні щорічні спостереження Таурид — листопад у наших широтах зазвичай хмарний. До того ж нинішнього року небо в ніч максимуму буде сильно засвічено майже повним Місяцем. І взагалі суттєво більшою «популярністю» з метеорних потоків, піки активності яких припадають на кінець осені, користуються Леоніди. Кожні 32-33 роки вони прикрашають наше небо справжніми метеорними дощами потужністю в кілька тисяч або навіть десятків тисяч «падаючих зірок» на годину… але це вже інша історія.