Сильніше за урагани на Землі: James Webb помітив на Юпітері реактивний потік

Природа і Всесвіт — вічні джерела захоплення та вивчення для людства. Для розгадування глибоких та складних таємниць Всесвіту був створений космічний телескоп James Webb (JWST). І хоча його анонсували як той, що відкриє нам «найвіддаленіші горизонти», іноді телескоп направляють із глибин Всесвіту на нашу Сонячну систему. Те, що він побачив неподалік, виявилось дивовижним.

Світлина Юпітера
Світлина Юпітера, зроблена камерою ближнього інфрачервоного діапазону (NIRCam) космічного телескопа James Webb. Авторство зображення: NASA, ESA, CSA

Головною метою нових досліджень James Webb став Юпітер — найбільша планета в Сонячній системі. Раніше астрономи вже звертали увагу на цей газовий гігант і його супутників, але JWST надав зовсім інший погляд. Завдяки інфрачервоному обладнанню телескопа JWST деякі явища в атмосфері Юпітера стали більш яскравими й чіткими. Зображення, отримані з допомогою цього телескопа, розкрили перед нами раніше невідомі особливості.

Найдивовижнішим виявленим явищем став реактивний потік над Юпітером. Цей потік має довжину понад 4800 км і рухається зі швидкістю 514 км/год. Раніше вчені його не помічали, тому були вкрай спантеличені цим відкриттям.

Рікардо Уесо з Університету Країни Басків у Більбао (Іспанія), провідний автор дослідження, ділиться своїми враженнями: «Це відкриття нас неабияк здивувало. Здавалося, що ми вже знаємо все про Юпітер, майже все. Але ці нові дані стали справжнім викликом для нас». Лі Флетчер з Лестерського університету у Великій Британії додає: «Мене дивує, що після багатьох років спостережень за хмарами та вітрами Юпітера нам ще багато чого належить дослідити».

Найекстремальніша погода в Сонячній системі

Юпітер відомий своєю екстремальною погодою, включаючи Велику червону пляму, яку можна побачити із Землі через звичайний телескоп. Атмосфера Юпітера шарувата, і це може призводити до бурхливого клімату. Зображення гіганта дозволяють відстежувати чіткі обриси планети, її обертання та атмосферу.

Юпітер
Дослідники за допомогою камери NIRCam (камера ближнього інфрачервоного діапазону) космічного телескопа James Webb виявили високошвидкісний реактивний потік над екватором Юпітера. На довжині хвилі 2,12 мікрона, яка спостерігається між висотами приблизно 2035 км над вершинами хмар Юпітера, дослідники помітили кілька зсувів вітру, або областей, де швидкість вітру змінюється з висотою або відстанню, що дозволило їм стежити за струменем. Авторство зображення: NASA

Вчені вважають, що реактивний потік на Юпітері, який рухається зі швидкістю, що перевищує швидкість урагану 5 категорії на Землі, може розкрити таємниці турбулентної атмосфери планети. Надзвичайно швидкий струмінь перебуває на висоті близько 40 км над хмарними вершинами планети, тому, якщо нижчі вітри мають значно меншу швидкість, це, швидше за все, і є результатом зсувів вітру.

Швидкість вітру та інші параметри можуть дати нам важливі відповіді про природу цієї планети. Порівнюючи дані з інших обсерваторій, таких як телескоп Hubble, дослідники розуміють, що Юпітер — це місце зі своєю власною незвичайною атмосферною динамікою.

Продовження місії James Webb

Це відкриття дає змогу поглибити наші знання про планету Юпітер і зрозуміти її не зовсім вивчені аспекти. Науковий світ із нетерпінням очікує на нові відкриття та висновки, які допоможуть розкрити ще одну загадку нашої неймовірної Сонячної системи. Отже, телескоп JWST продовжує виконувати свою місію, розширюючи наше розуміння космосу і даруючи чудові зображення нашого найближчого космічного сусіда, Юпітера.

Дізнайтеся все, що ви хотіли знати про Юпітер.

За матеріалами nature.com.