James Webb зможе виявляти позаземний розум

Космічний телескоп James Webb (JWST) має одну привабливу здатність, якої не має обсерваторія Hubble. Йдеться про можливість безпосередньо бачити планети, що обертаються навколо далеких зірок. Більш того, завдяки своїй дуже чутливій апаратурі JWST, вірогідно, зможе виявляти ознаки життя на далеких світах.

Виявлення життя

TRAPPIST-1e
Художнє зображення TRAPPIST-1e – потенційно придатної для життя планети розміром із Землю, що обертається навколо червоного карлика за 40 світлових років від нас. Джерело: NASA

Можливість віддаленого виявлення біосигнатур є гарячою темою останніми роками. У нашій Сонячній системі нещодавнє відкриття фосфіну в атмосфері Венери викликало припущення, що ця хімічна речовина пов’язана з мікробною формою життя. Експерти з дистанційного зондування припустили, що рослинне життя, яке використовує фотосинтез для отримання енергії, може бути виявлене в інфрачервоному діапазоні.

Хлорофіл поглинає видиме світло, але добре помітний у інфрачервоному діапазоні. Він надає ділянкам, покритим листям, виразний «червоний» відтінок. Однопіксельна фотографія далекої планети вже може багато про неї сказати. Її колір може містити достатньо інформації, щоб повідати вченим про можливе існування життя.

А як же розумне життя?

Чи може JWST виявляти цивілізації, схожі на нашу? Відповідь це питання полягає в тому, як нашу Землю видно з далекого космосу. Ми виділяємо відпрацьоване тепло, штучно освітлюємо планету вночі. Але, можливо, найголовніше — те, що ми наповнюємо атмосферу неприродними хімічними речовинами. Це «сигнал» іншим світам про активну діяльність розумного життя на нашій планеті.

Космічний телескоп James Webb. Джерело: NASA

У останній статті на ArXiv розглядалася можливість використання обсевраторії James Webb для пошуку промислових забруднювачів в атмосферах екзопланет. У документі особлива увага приділялася фреонам (хлорфлуорвуглводням). Ці хімічні речовини на Землі виробляються в промислових масштабах як холодоагенти та засоби для чищення. Вони є відповідальними за виникнення величезної дірки в озоновому шарі Землі у 1980-х роках. Якщо подібні «забруднювачі» будуть виявлені біля якоїсь із зірок галактики, майже напевно вони будуть результатом діяльності розумних істот, здатних до нестримної індустріалізації.

Інакше кажучи, шкідливі побічні продукти людства — забруднення довкілля — роблять нас «видимими» для іншопланетян. Але й ми можемо знайти інші розумні види, що ставляться до атмосфери своєї планети з такою самою зневагою.

Космічний телескоп James Webb запущений наприкінці грудня минулого року. Нещодавно він успішно розгорнув свої інструменти та сонцезахисний екран. Зараз апарат перебуває у процесі калібрування дзеркал, готуючись до роботи. Через кілька місяців найпотужніший з будь-коли побудованих космічних телескопів націлиться на зірки. Астрономи сподіваються, що його відкриття змінять наше уявлення про Всесвіт, як це зробив космічний телескоп Hubble три десятиліття тому.

Нагадаємо, що раніше астрофізики не виявили на Землі ознак «планетарного розуму».