«Сонячні гальма» отримали грант у розмірі 750 тисяч доларів

Зазвичай сонячні вітрила пропонують використовувати для розгону космічних апаратів. Але проєкт Spinnaker діє навпаки — гальмує їх. Концепція гальмівного сонячного вітрила призначена для зведення з орбіти відпрацьованих супутників. Саме у Spinnaker Drag інженери NASA побачили дешеве розв’язання проблеми космічного сміття в околицях Землі. За свій винахід автори концепції отримали початкове фінансування в розмірі 375 тисяч доларів від інвестиційної компанії Manhattan West, яку NASA підтримує в межах контракту на інноваційні дослідження малого бізнесу.

Spinnaker
Тест розгортання вітрила Spinnaker. Зображення: Vestigo Aerospace/University Purdue

Створили Spinnaker інженери компанії Vestigo Aerospace. Завдяки додатковому фінансовому вливанню від NASA вона тепер має загальне фінансування у розмірі 750 тисяч доларів. Це дозволить компанії розпочати комерційне виробництво «сонячних гальм» уже у 2023 році.

Винахід став результатом численних дискусій в американській космічній спільноті щодо космічного сміття впродовж останніх місяців. Федеральна комісія зі зв’язку США (FCC) навіть розробила проєкт наказу щодо знищення відпрацьованих супутників на низьких навколоземних орбітах. Причому відповідальність за це мають покласти на плечі виробників супутників. Тому такі гальма можуть зацікавити приватні компанії.

Сонячне вітрило (гальмо) Spinnaker
Сонячне вітрило Spinnaker, що розгортається під час наземної демонстрації. Зображення: Vestigo Aerospace/University Purdue

«Лінійка вітрил Spinnaker відповідає потребі в надійних можливостях зниження орбіт супутників наприкінці їхніх місій для підтримки чистоти низької навколоземної орбіти. Spinnaker Drag дуже просто кріпиться на супутнику та пропонує дешевий спосіб позбавлення космічного сміття. Якщо зараз не зайнятися цією проблемою, то засмічення орбіти може стати серйозною загрозою для розвитку космічної галузі», — заявив Девід Спенсер, засновник і генеральний директор Vestigo.

Після того, як вітрило введуть у дію, його можна буде використовувати на супутниках незалежно від того, працюють вони чи ні. «Сонячні гальма» можуть бути розгорнуті за командою або за допомогою резервного таймера, забезпечуючи надійну можливість сходу з орбіти для згоряння у верхніх шарах атмосфери, навіть якщо супутник давно вийшов з ладу», — пояснюють інженери Vestigo Aerospace.

Хоча розробка технології поки перебуває на ранній стадії, у Vestigo вже намагалися випробувати свою концепцію Spinnaker на орбіті. Але, на жаль, прототип був знищений під час дебютного випробувального польоту ракети Alpha компанії Firefly Aerospace, який завершився вибухом незабаром після старту у вересні 2021 року.

Раніше ми повідомляли про те, як астронавти по-новому викидають сміття з МКС.