Російський космічний корабель визнали небезпечним для польотів, а китайський марсохід має технічні проблеми: дайджест новин

Добірка найцікавіших космічних новин за тиждень: астрономи виявили найтіснішу пару надмасивних чорних дір; NASA профінансує розробку трубопроводу на Місяці, а ми розповідаємо про погоду на екзопланетах і концепцію космічного ліфта.

«Порядок звільняє думку»

― Сергій Корольов

«Союз МС-22» визнали небезпечним для польоту

«Роскосмос» прийняв рішення не використовувати пошкоджений космічний корабель «Союз МС-22» для пілотованого польоту. Космонавти Сєргєй Прокоп’єв, Дмітрій Пєтєлін і Френк Рубіо повернуться на Землю на борту корабля «Союз МС-23», який буде запущений у лютому 2023 року. 14 грудня на кораблі «Союз МС-22» стався витік теплоносія, що призвів до повного виходу з ладу його системи охолодження. Під час подальшого візуального огляду, проведеного за допомогою руки-маніпулятора Canadarm2, фахівці NASA помітили невеликий отвір у радіаторі.

Знайдена найтісніша пара надмасивних чорних дір

Астрономи повідомили про виявлення найтіснішої пари надмасивних чорних дір. Вони розділені дистанцією всього 750 світлових років, що вдвічі менше за відстань між попередньою «рекордною» парою. Відкриття було зроблено під час вивчення галактики UGC 4211, розташованої на відстані 480 млн світлових років у напрямку сузір’я Раку. Ця система утворилася внаслідок відносно недавнього злиття двох менших галактик. Воно супроводжувалося ущільненням газових хмар, що спровокувало потужний спалах зореутворення.

У китайського марсохода виникли проблеми

Китайський марсохід «Чжужун» зіткнувся з технічними проблемами. За даними деяких джерел, він не зумів вийти з режиму глибокого сну, що може призвести до завершення його місії. У травні 2022 року «Чжужун» був переведений у режим гібернації. Це сталося через дві основні причини. По-перше, у регіоні, де він перебуває, настала зима. По-друге, на Марсі почалася досить потужна пилова буря, через що сонячні батареї ровера стали виробляти менше енергії.

Літак на Титані та трубопровід на Місяці: 14 неймовірних ідей дослідження космосу

NASA обрала кілька нових концепцій експериментальних космічних технологій, що теоретично можуть бути реалізовані у далекому майбутньому. Програма NASA Innovative Advanced Concepts (NIAC) зупинилася на 14 цікавих проєктах, які, на думку космічної агенції, заслуговують на подальше дослідження. Кожній групі будуть надані гранти на суму 175 тисяч доларів для подальшого розвитку їхніх амбітних ідей. Серед усіх концепцій найбільше виділяються три:

• TitanAir ― літак, що зможе здійснювати посадку та плавати в метанових озерах Титана, а також збирати рідкісні зразки з річок, озер і океанів цього супутнику Сатурна.
  • Лазерна рушійна установка. За три роки вона допоможе космічному апарату подолати відстані, що в сотню разів перевищують відстань від Землі до Сонця. Система базується на технології легких вітрил для транспортування космічних кораблів із корисним вантажем по Сонячній системі й у міжзоряний простір. Він використовує гранульований пучок мікроскопічних надшвидкісних частинок, прискорених лазерами, щоб пересувати космічні кораблі.
  • Трубопровід кисню на Місяці, що транспортуватиме кисень, видобутий із льоду. Концепція буде використана для майбутніх місій NASA Artemis. Вона забезпечить постійний доступ до кисню для місячних поселенців і різко скоротить витрати на транспортування.

Наступник James Webb шукатиме інопланетне життя у Всесвіті

NASA розкрила подробиці багатомільярдного наступника свого революційного космічного телескопа James Webb (JWST) — проєкту, пріоритетним завданням якого буде пошук життя на екзопланетах, схожих на Землю. Він стартуватиме на початку 2040-х років. Його робоча назва — Habitable World Observatory (HWO). Як і JWST, цей телескоп працюватиме у точці Лагранжа L₂ системи Земля-Сонце. Водночас обсерваторія буде спроєктована з урахуванням недоліків JWST. Наприклад, HWO можна буде модернізувати й ремонтувати спеціальними роботами.

NASA опублікувала відео, що демонструє світлини деяких наукових досліджень, які проводилися на Міжнародній космічній станції за останні 12 місяців. 2022 рік був дуже насичений для МКС. Перебуваючи на орбіті на висоті близько 400 км над Землею, за останні 12 місяців станція вітала новоприбулих астронавтів і прощалася з тими, хто відлітав, гостинно приймала групу перших заможних туристів NASA, забезпечила 12 виходів у відкритий космос, уникала небезпечного космічного сміття та зазнала серйозної аварії через витік теплоносія з пристикованого корабля «Союз».

Цікава цифра: 38 років

NASA Earth Radiation Budget Satellite
8 січня 2023 року зійшов з орбіти супутник NASA Earth Radiation Budget Satellite. Зображення: NASA

Супутник NASA Earth Radiation Satellite (ERBS) повернувся на Землю цими вихідними після майже чотирьох десятиліть у космосі. Він працював на навколоземній орбіті з 1984 року. За минулі 38 років, із яких 21 рік супутник успішно функціонував, він зробив вагомий внесок у науку про клімат і погоду.

Очікуваний термін служби супутника становив усього два роки. Але він десятикратно перевищив цю позначку. «Упродовж 21 року роботи на орбіті ERBS активно досліджував, як Земля поглинає та випромінює енергію від Сонця, і проводив вимірювання стратосферного озону, водяної пари, діоксиду азоту й аерозолів», — повідомили в NASA.

12 січня виповнилося 116 років з дня народження легендарного інженера-конструктора Сергія Павловича Корольова. Людина, яка пройшла сталінські табори й після тотальних репресій, що винищили інтелігенцію в країні, зуміла відправити на орбіту перший штучний супутник Землі. Ще 10 років після цього СРСР тримав першість у освоєнні космосу. Ми підготували 13 фактів, які допоможуть зрозуміти суть «феномену Корольова».

Також ми розповідаємо про погоду на планетах поза Сонячною системою та про концепцію космічного ліфта — гіпотетичної споруди, що здатна повністю перевернути всю космічну індустрію, радикально здешевивши та спростивши виведення вантажів на орбіту.

Читайте у попередньому дайджесті: Перший приватний український супутник і спалах на Сонці: дайджест космічних новин