Просто про складне | Чи впаде на вас супутник?

Час від часу космічні апарати падають на Землю. Іноді навмисне, іноді — випадково. Тож виникає побоювання, що супутник може впасти комусь на голову. Аби розуміти, наскільки реальною є ця небезпека, варто розібратися, що й до чого.

Чи впаде на вас супутник?

1. Навіщо космічні апарати зводять з орбіти

У космосі немає тертя. Тому теоретично космічний апарат може кружляти орбітою вічно, навіть тоді, коли він уже повністю вийшов з ладу. Проте нічого хорошого в цьому немає, бо тоді він перетворюється на сміття, яке треба відстежувати за допомогою радарів, аби воно не врізалося в якийсь робочий супутник чи орбітальну станцію.

Насправді ж певна кількість молекул атмосферних газів в околицях Землі присутня. І зрештою більшість супутників колись впадуть самі собою. Проте найчастіше їм допомагають це зробити інженери, використовуючи останні рештки палива, щоб їх загальмувати.

2. Чи падають супутники куди заманеться?

Якщо супутник або, наприклад, ступінь ракети входить в атмосферу неконтрольовано, то статися це може у будь-якому місці, над яким проходить його орбіта. На високих широтах (тобто ближче до полюсів) імовірність цього менше, оскільки на полярні орбіти апарати виводять рідше.

А ось коли супутник або станцію зводять з орбіти планово, то зазвичай коригують траєкторію таким чином, аби навіть те, що долетіло до поверхні, зрештою опинилося в океані, де воно нікому не зможе зашкодити. Тому більшість космічних апаратів падає не у випадкових місцях.

3. Що відбувається з супутником під час входження в атмосферу?

Коли космічний апарат входить у щільні шари атмосфери, він стикається з силою тертя. Вона пропорційна до його швидкості, що складає кілька кілометрів за секунду. Кінетична енергія апарата починає перетворюватися на механічну та теплову. Перша намагається його розламати, друга — нагріти.

В результаті супутник починає горіти й розвалюватися, площа поверхні уламків збільшується і сила тертя зростає. Одночасно падіння загальмовується. Врешті більша частина матеріалу згорає в атмосфері, а до Землі долітають переважно дрібні уламки.

4. Чи є небезпека для людей від падіння космічного апарата?

Зазвичай імовірність травмуватись або загинути від падіння космічного сміття визначається як вкрай низька. Земля велика, а уламків на неї випадає не так уже й багато. Тому хвилюватися через це особливо не варто.

Разом із тим ця ймовірність поступово зростає. Кількість комерційних пусків постійно збільшується, і розробники не завжди думають про те, що буде з супутниками після того, як вони відпрацюють свій строк. Тому фахівці підрахували, що протягом наступних 10 років існує 10-відсоткова ймовірність того, що десь на Землі від падіння космічного сміття загине одна чи більше осіб.

5. Чи забруднює падіння супутників атмосферу?

Довгий час люди не замислювалися над питанням, що буває з тією речовиною супутників, яка згорає під час входження в атмосферу. Вона ж у результаті цього нікуди не зникає, просто переходить в інші форми. й нещодавно дослідницькі літаки NASA знайшли її сліди у стратосфері.

Залишки супутників продовжують існувати там у вигляді надзвичайно дрібного пилу, що складається з літію, міді, свинцю й алюмінію. Останній особливо небезпечний тим, що може руйнувати озоновий шар, який захищає нас від космічної радіації. Тобто падіння супутників може вам нашкодити ще й таким чином.