Горіле космічне сміття забруднює атмосферу Землі

У стратосфері Землі присутня велика кількість частинок, які утворюються після згоряння космічного сміття. Вчені побоюються, що збільшення кількості запусків може зруйнувати озоновий шар нашої планети.

Космічне сміття
Космічне сміття. Джерело: NASA

Озоновий шар Землі

Вчені NASA недавно отримали підтвердження своїх давніх побоювань, що збільшення кількості пусків ракет може призвести до руйнування озонового шару Землі. Тривожні результати були отримані після польотів висотних літаків WB-57 та ER-2.

Озон — це молекула, яка складається з трьох атомів кисню. У природних умовах вона утворюється на великій висоті під дією високоенергетичного випромінювання. Зазвичай цього газу достатньо для того, аби він утворив тонку оболонку, яка при цьому затримує більшу частину жорсткого ультрафіолетового випромінювання, смертельного для життя.

Однак людська діяльність упродовж останніх десятиліть неодноразово ставила цей природний щит під загрозу. У другій половині XX століття речовини, що використовувалися тоді у холодильниках та різних спреях, сильно зруйнували його. Але після того, як використання цих з’єднань припинилося, озоновий шар поступово відновився.

Космічне сміття, що не згоріло повністю

Літаки NASA неоднаразово підіймалися у стратосферу на висоту до 19 км. Це шар газової оболонки нашої планети, що розташований вище, ніж тропосфера, у якій відбувається більшість звичайних польотів. І чутливі сенсори на борту цих апаратів знайшли дещо справді незвичне.

У стратосфері Землі стало занадто багато літію, алюмінію, міді та свинцю. Цих речовин там значно більше, ніж могло утворитися внаслідок випадіння космічного пилу та мікрометеоритів. Та й хімічна композиція не дуже відповідає природним джерелам.

Зате цей хімічний склад дуже схожий на витвори людського розуму, особливо на супутники. Їх спеціально проєктують так, аби вони згорали у верхніх шарах атмосфери та їхні уламки не досягали Землі. І вважається, що це добре.

Однак виявилося, що вони згорають неповністю, і дрібні частинки металів опиняються саме там, де є озоновий шар, який вони можуть порушити. Особливо небезпечним у цьому плані є оксид алюмінію, який активно вступає з ним у хімічну реакцію. Крім того, його частинки можуть змінювати альбедо Землі, а з ним — і клімат.

Найгірше ж те, що шматочки металів настільки дрібні, що ніколи не впадуть на Землю. Якщо кількість запусків супутників буде зростати, то озоновий шар буде остаточно зруйнований, а на його місці утворяться суцільні хмари з решток космічного сміття.