Органічні молекули можуть вижити поряд із чорною дірою

Космічний телескоп James Webb вивчив пил поблизу центрів інших галактик. Він виявив у безпосередній близькості від надмасивних чорних дір органічні молекули, які змогли зберегтися попри наявність потужного випромінювання.

Поліциклічні ароматичні вуглеводні
Молекули поліциклічних вуглеводнів. Джерело: www.jhunewsletter.com

James Webb вивчає космічний пил

Дослідники з Великої Британії за допомогою космічного телескопа James Webb вивчили активні галактики. Вони характеризуються великою кількістю пилу поблизу ядра. Цей пил падає на надмасивну чорну діру в центрі, що викликає потужне випромінювання на різних довжинах хвиль.

Вчених цікавив сам пил, точніше органічні речовини у ньому. Найбільш розповсюдженими з них є поліциклічні ароматичні вуглеводні. Це відносно прості органічні речовини, які складаються з кількох кілець, утворених атомами карбону, оточених воднем.

Поліциклічні ароматичні вуглеводні можуть бути «будівельними блоками» для тих речовин, які можна зустріти тільки у живих організмах. Але у цьому випадку вчених цікавила інша їхня особливість. Ці молекули дають надзвичайно яскраві смуги в інфрачервоній частині спектра. Тому вони є хорошим індикатором того, як у галактиці відбувається зореутворення.

Як тільки в глибинах молекулярних хмар з’являються нові світила, їхнє випромінювання проходить крізь органічні речовини й жоден пил не може їх приховати.

Органічні молекули поряд із чорною дірою

Досі вчені вважали, що безпосередньо поруч з активною чорною дірою органічні молекули вижити не можуть. Її випромінювання занадто легко розриває їхні ланцюжки. Але дослідження приладу MIRI, який встановлений на космічному телескопі James Webb, доводять, що ці уявлення дещо хибні.

Насправді поліциклічні ароматичні вуглеводні поблизу від активних чорних дір цілком можуть вижити. Дослідники пояснюють це тим, що товсті хмари молекул інших речовин, всередині яких вони перебувають, достатньо ефективно екранують їх від жорсткого випромінювання. Однак це не означає, що воно взагалі не впливає на поліциклічні ароматичні вуглеводні. Серед них виявилося більше великих та нейтрально заряджених молекул, ніж зазвичай буває у міжзоряному середовищі. Це свідчить про те, що випромінювання надмасивних чорних дір все ж досягає їх і руйнує легші та нестабільні різновиди.