Органічні молекули існували вже через мільйон років після Великого вибуху

Вчені, які вивчають ранні галактики за допомогою космічного телескопа James Webb, оголосили, що в них уже присутній пил, що містить молекули на основі вуглецю. Зокрема, вони знайшли поліциклічні ароматичні вуглеводні, які достатньо складні, щоб вважатися органічними молекулами.

У ранньому Всесвіті вже були поліциклічні вуглеводні
У ранньому Всесвіті вже були поліциклічні вуглеводні. Джерело: NASA

Вуглеводні у ранньому Всесвіті

Коли нашому Всесвіту було не більш як 1 млрд років, у ньому вже існували достатньо складні молекули на основі вуглецю. Такого висновку дійшла група вчених, що працюють із космічним телескопом James Webb. За його допомогою вони спостерігали за тими галактиками, що набули гігантських розмірів усього за кілька сотень мільйонів років після Великого вибуху.

Науковці визначили, що в цих системах уже чимало пилу. Це повідомлення не можна назвати особливо сенсаційним. Але, відповідно до досліджень, значна його частина являє собою зерна матеріалу, що нагадує графіт чи алмаз. І це дуже цікаво, адже на самому початку вуглецю для їхнього утворення не вистачало.

Перші зорі в галактиках виникли лише за 400 млн років після Великого вибуху. Тож у них було небагато часу, аби перетворитися на наднові та збагатити космос сполуками, що вміщують вуглець. За космічними мірками, відбутися це мало дуже швидко.

Одним із найдивовижніших відкриттів, зроблених вченими за допомогою спектрографів James Webb, стали поліциклічні ароматичні вуглеводні. Ці молекули, що нагадують кілька з’єднаних разом кілець, достатньо складні для того, аби їх інколи вважали органічними.

Зорі у ранньому Всесвіті

Поліциклічні ароматичні вуглеводні є поширеними у сучасному космосі. Однак досі вчені вважали, що за мільярд років після Великого вибуху у Всесвіті не було вільного вуглецю у такій кількості. І для того, аби ці молекули утворилися, потрібні були зорі Вольфа — Райє, які б швидко перетворилися на наднові.

Світила у молодому Всесвіті справді були надзвичайно масивними та гарячими. Але чи були вони подібними до зір Вольфа — Райє, тобто чи породжували вони вибухи наднових, що утворюють багатий вуглеводнями пил, лишається незрозумілим.

Нові дослідження нібито підтверджують це. Але в астрономів є певні сумніви. Річ у тім, що на спектрограмі піки, що відповідають поліциклічним ароматичним вуглеводням та графіту, достатньо близькі. І вони, поки світло летить до нас мільярди років, легко можуть зсунутися у непередбачуваний бік.

Отже, цілком можливо, що насправді настільки складних молекул у ранніх галактиках просто не було. Хоча і сам факт наявності в них вуглецю не може не інтригувати. James Webb спостерігає і більш ранні карликові зоряні системи, але дослідження пилу в них ще не проводилося.