Новий тип зір розкрив загадку народження магнетарів

Вчені дослідили вкрай незвичну зорю HD 45166, яка багата на гелій. Вони дійшли висновку, що це світило має неймовірно сильні магнітні поля. Дослідники вважають, що саме з таких об’єктів зазвичай утворюються магнетари.

Гелієва зоря
Гелієва зоря. Джерело: Вікіпедія

Незвична зоря

Двоє вчених, які працюють у Європейській південній обсерваторії, опублікували дослідження, де описали новий тип світил — гелієві магнітні зорі. Їхнє існування може стати ключем до розгадування інших таємниць Всесвіту.

Початковою точкою для досліджень стала зоря HD 45166. Вона відома вже понад 100 років, і весь цей час вчені не можуть зрозуміти, чим викликані її дивні характеристики. Вона дуже схожа на зорі Вольфа — Райє, але все ж відчутно відрізняється від них. Крім того, відомо, що вона має супутник.

Щоб розкрити таємницю HD 45166, використали потужний спектрограф, встановлений на Канадсько-франко-гавайському телескопі, й звернулися до архіву спостережень.

Як народжуються пульсари

Результатом дослідження став висновок про те, що HD 45166 — це дійсно масивна гелієва зоря. А всі її дивні характеристики пояснюються тим, що вона має неймовірно потужне магнітне поле. Його величина сягає 42 тис. гаусів. Це можна порівняти з найпотужнішими магнітами, створеними людьми. Однак у цьому випадку йдеться про всю поверхню гігантської зорі.

Найцікавіше ж полягає в тому, що, на думку вчених, у майбутньому HD 45166 перетвориться на магнетар. Вона переживе вибух наднової, стиснеться до розмірів, порівнюваних із Землею, але її заряд залишиться, внаслідок чого потужність магнітного поля зросте до 100 млн гаусів.

Саме такими й є магнетари — нейтронні зорі, що мають найсильніші у Всесвіті магнітні поля. Вчені спостерігають їх достатньо давно і раніше вже припускали, що вони утворюються з якихось заряджених зір, але що це за об’єкти, стало зрозуміло тільки тепер.

Крім усього переліченого, астрономи дізналися, що HD 45166 має меншу масу, ніж вважалося досі, а її супутник обертається на більшій відстані. Також вони встановили, що головний компонент системи утворився під час злиття.