NASA провела випробування «літаючої тарілки», а James Webb повернувся до роботи після збою: дайджест новин

Добірка найцікавіших космічних новин за тиждень: учені оприлюднили докази існування рідкої води на Марсі; супутники на орбіті обслуговуватиме роботизована рука, а ми розповідаємо про п’ять найцікавіших експериментів на МКС.

«Десь щось неймовірне чекає, щоб про нього дізналися».

― Карл Саган

Оприлюднені докази існування рідкої води на Марсі

Відкриття запасів рідкої води на Марсі підживило б надію виявити ознаки життя на негостинній Червоній планеті. Саме тому вчені ведуть науковий діалог про те, чи ховається резервуар солоної води під крижаною шапкою марсіанського південного полюса. Нове дослідження використовувало комбінацію комп’ютерних моделей і лабораторних експериментів, щоб розібрати ситуацію. Робота показала, що температура під полярною шапкою може сягати -73°C, що в межах діапазону існування солоної води. Попередні дослідження дозволяли зробити висновок, що ця температура нижче — ближча до -93°C. За словами вченої-геологині Граціелли Капрареллі, фізичні властивості розсолів за цих переглянутих температур повністю відповідають потужності радіолокаційних сигналів, отриманих від основи південних полярних відкладень Марсу.

Роботизована рука від DARPA обслуговуватиме супутники з 2025 року

Роботизована рука RSGS, розроблена Агентством оборонних досліджень США (DARPA), пройшла всі основні випробування та готується до інтеграції з супутником Northrop Grumman. З 2025 року її використовуватимуть для обслуговування апаратів на геосинхронних орбітах. Загалом на кожному з супутників Mission Robotic Vehicle буде встановлено по дві роботизовані руки, обладнання для перевірки та калібрування устаткування на орбіті, порти для зберігання обладнання, камери та системи освітлення. Вже відомо, що її першими клієнтами стануть апарати найбільшого супутникового оператора Австралії Optus.

NASA успішно випробувала «літаючу тарілку» LOFTID

NASA зробила ще один успішний крок, який наблизив нас до заповітної мрії — польоту людини на Марс. 10 листопада відбулось успішне випробування технології надувного теплового екрана під назвою LOFTID. Цей гальмівний екран, схожий на літаючу тарілку, здійснив бездоганну подорож у космос і назад на Землю, приводнившись у 800 км від узбережжя Гаваїв.

Аерокосмічна адміністрація візуально підтвердила за допомогою відео у прямому ефірі повне розгортання LOFTID на висоті приблизно 125 км. Під час випробування ненадовго була втрачена телеметрія, але, зрештою, все пройшло добре. Екран упав за 8 км від евакуаційного судна Kahana II, що дозволило легко його дістати. Також за планом LOFTID викинув бортовий самописець для збору даних.

Cygnus успішно зістикувався з МКС із неробочою сонячною батареєю

Попри лише одну розгорнуту сонячну батарею з двох необхідних, космічний корабель NASA Cygnus успішно пристикувався до Міжнародної космічної станції (МКС). Побудований компанією Northrop Grumman вантажний Cygnus NG-18 стартував за допомогою ракети Antares із льотного центру NASA Воллопс у Вірджинії рано-вранці у понеділок, маючи на борту понад 3 тонни припасів для екіпажу станції. Але через кілька годин після запуску лише одна з двох круглих сонячних панелей корабля була розгорнута.

James Webb відновлює спостереження після збою

Прилад MIRI космічного телескопа James Webb, із яким стався збій 24 серпня, нарешті відновив свою роботу. Проблема виявилась у механізмі MRS. NASA описує несправність приладу, що викликала «підвищене тертя» під час його налаштування для наукових спостережень. У результаті команда телескопа вимушена була перевести камеру в автономний режим, поки досліджувала проблему та працювала над її усуненням. Рішення команди виявилось дієвим. 2 листопада інженери провели тест на визначення тертя коліс механізму. Як результат, James Webb відновить наукові спостереження за допомогою MIRI вже 12 листопада.

Кривавий Місяць
Кривавий Місяць. Фото: Unsplash

Рідкісне затемнення Кривавого Місяця відбулося 8 листопада нинішнього року. Наступне подібне явище очікується аж 14 березня 2025 року, хоча часткові місячні затемнення відбуватимуться у 2023 та 2024 роках.

Цікава цифра: 100 млн доларів

Приблизно 95% замовлень Terran Orbital пов'язані з Міністерством оборони та NASA
Приблизно 95% замовлень Terran Orbital пов’язані з Міністерством оборони та NASA. Зображення: Terran Orbital

Lockheed Martin поглиблює свої інвестиції у виробника супутників Terran Orbital. Аерокосмічний гігант інвестував 100 млн доларів у компанію, уклавши угоду про співпрацю щодо розробки та продажу малих супутників до 2035 року.

Lockheed Martin придбала боргові зобов’язання та акції Terran, які внаслідок цього виросли на 2,3% під час торгів і закрилися на рівні 2,62 долара за акцію після того, як на початку дня підскочили на 33%. З початку року акції впали більш ніж на 70%. Terran також оголосила, що інвестиції допоможуть побудувати величезний завод із виробництва космічних апаратів вартістю 300 млн доларів в Ірвайні (штат Каліфорнія), а не у Флориді, як планувалося спочатку.

Батч Вілмор тримає в руках першу деталь, надруковану на борту МКС за допомогою 3D-принтера 25 листопада 2014 року. Джерело: NASA

Космос і наука нерозривно пов’язані. Так, за перші два десятиліття експлуатації МКС на її борту було проведено понад три тисячі наукових експериментів. На честь Міжнародного дня науки у статті «Позаземна наука. П’ять найцікавіших космічних експериментів» ми розповідаємо про п’ять найцікавіших із них, а почитати про підготовку космонавтів до польотів можна в матеріалі «На межі можливостей розуму. Психіка та космос».

Читайте у попередньому дайджесті: Вчені вперше виявили зірку без оболонки, а на Марсі дослідники знайшли печери для перших поселенців: дайджест новин