Оприлюднені докази існування рідкої води на Марсі

Відкриття запасів рідкої води на Марсі підвищило б надію виявити ознаки позаземного життя на негостинній Червоній планеті. Саме тому вчені ведуть науковий діалог про те, чи ховається резервуар солоної води під крижаною шапкою південного полюса Марса. Пара нових досліджень підтверджує одну зі сторін дискусії, яка підтримує гіпотезу про її існування.

Холодний південний полюс Марса
Апарат Mars Express зафіксував холодний південний полюс Марса. Фото: ESA/DLR/FU

Одразу два дослідження на цю тему були опубліковані в Nature Communications і Journal of Geophysical Research Planets. У поєднанні вони створюють серйозний аргумент, що територія під крижаною шапкою є достатньо теплою для існування підземних озер.

Вода чи лід?

Дебати про рідку воду під льодовою шапкою почалися з результатів дослідження космічного апарата Європейського космічного агентства (ESA) Mars Express. Зонд помітив таємничі відблиски, що виходили з-під шапки. У 2018 році команда дослідників заявила, що дані вказують на те, що на глибині 1,5 км під крижаною поверхнею може ховатись величезне озеро з солоною водою. А дослідження 2019 року показало, що солонуваті ставки у північному регіоні навіть більш поширені, ніж вважалося спочатку.

Але не всі погодилися з прямим тлумаченням. В 2021 році NASA поставила під сумнів цей висновок. Дослідники сумнівались у тому, що надра справді достатньо теплі, щоб підтримувати рідку воду, навіть якщо потенційне озеро було надзвичайно солоним. Відтоді наукові групи запропонували альтернативні пояснення цих радіолокаційних відображень Mars Express, починаючи від вулканічної породи й закінчуючи мерзлою глиною.

Аргумент на користь озер

Нове дослідження використовувало комбінацію комп’ютерних моделей і лабораторних експериментів, щоб розібрати ситуацію. Робота показала, що температура під полярною шапкою може досягати -73°C, що в межах діапазону для солоної води. Попередні дослідження вважали, що температура нижча, ближча до -93°C. За словами вченої-геологині Граціелли Капрареллі, фізичні властивості розсолів за цих переглянутих температур повністю відповідають потужності радіолокаційних сигналів, отриманих від основи марсіанських південних полярних відкладень.

Дослідження Journal of Geophysical Research Planets також припускає, що унікальні геологічні та географічні умови на південному полюсі можуть сприяти існуванню рідкої води. Ізоляція з шарів льоду з вуглекислого газу може допомогти підтримувати високі температури в надрах Марса.

Раніше ми повідомляли про те, що китайський ровер Zhurong спростував теорію про воду на Марсі.