Нове свідоцтво існування рідкої води на Марсі

Аналіз нерівностей крижаної шапки на південному полюсі Марса свідчить, що структура, знайдена радаром під його поверхнею, може бути озером. Отже, рідка вода на Червоній планеті є.

Полярна шапка Марса
Полярна шапка Марса. Джерело: ESA

Сигнали з-під крижаної шапки

На Марсі, як і на Землі, є полярні шапки, які частково складаються із замерзлої вуглекислоти, а частково — з водяної криги. Тривалий час серед вчених домінувала думка, що цей панцир щільний і рідкої води там немає.

Однак 2018 року радар MARSIS на борту апарата Mars Express Європейського космічного агентства виявив під кригою південної полярної шапки дуже сильні відлуння, які були інтерпретовані як наявність рідкої води.

Пізніше було доведено, що такі ж сигнали можуть давати інші матеріали, наприклад, застигла базальтова лава. Та і наявність рідкої води потребувала якихось джерел вулканічного тепла, які так і не знайшли. Тож рідка вода на полюсах Марса лишалася під питанням.

Як виявляє себе рідка вода під кригою

Нове свідчення того, що під південною крижаною шапкою може ховатися рідка вода, з’явилося після того, як за допомогою лазерного висотоміра Mars Global Surveyor була складена дуже детальна карта її поверхні.

Дослідження виявило структуру розміром 10—15 км у вигляді западини та пов’язаного з нею підняття. З досвіду вивчення підлідних озер в Антарктиді вчені знають, що вони впливають на взаємодію криги з ґрунтом. Тертя зменшується, а швидкість руху, відповідно, зростає.

Нерівність на поверхні крижаної шапки свідчить, що під нею може бути рідка вода
Нерівність на поверхні крижаної шапки. Джерело: Рhys.org

Як наслідок, на поверхні льодовика утворюються хвилясті форми, схожі на ті, що виявив Mars Global Surveyor. Вчені перевірили на комп’ютерній моделі, як поводитиметься льодовик у таких умовах на Марсі, й підтвердили, що ситуація нічим не відрізнятиметься від земної.

Скоріш за все, під поверхнею крижаної шапки південного полюса Марса справді приховані озера, у яких є рідка вода. Причиною їхнього виникнення могла бути тектонічна активність, яка нагріла ці місця відносно недавно. Це добре узгоджується з останніми сейсмографічними даними, які показують, що Червона планета не настільки мертва, як вважалося досі.