Підземні марсіанські озера виявилися вулканічним камінням

Загадкові відлуння радіосигналів біля полюсів Марса виявилися не підземними озерами, як про них думали досі. Насправді це — лише вулканічні породи. Про це свідчить нове дослідження.

Під полярною кригою ховаються марсіанські озера
Під полярною кригою приховані марсіанські озера. Джерело: New Scientist

Чим насправді є марсіанські озера?

У 2018 році при радарному скануванні поверхні Марса з супутника був отриманий дуже дивний сигнал. Надходив він із району південного полюса планети. Щось під поверхнею дуже ефективно відбивало радіохвилі. Тоді вчені дійшли сенсаційного висновку, що такий відбиток може давати рідка вода. Тобто під поверхнею Марса криються озера.

Нещодавно у Geophysical Research Letters була опублікована стаття, в якій ішлося, що причиною аномального відбиття сигналу в 2018 році могла бути не вода у рідкому стані, а вулканічні породи. Для цього дослідники створили віртуальну модель Червоної планети та вкрили її шаром водяної криги завтовшки 1,4 км. Це приблизно відповідає товщині полярної шапки Марса.

Дослідники змоделювали радарну картинку, яку можна було б отримати, просканувавши усю поверхню. В результаті моделювання на різних ділянках отримали відбитки, які дуже схожі на ті, що у 2018 році були визнані підземними озерами. Але коли результати моделювання наклали на реальну карту Марса, то виявили, що всі «озерні» регіони збігаються з відомими вулканічними областями. Тобто жодних підземних озер 2018 року не знайшли. Просто такі відбитки дає вулканічне каміння під кригою.

Модель вкритого кригою Марса
Модель вкритого кригою Марса. Джерело: www.sciencealert.com

Чи варто продовжувати пошуки?

Треба сказати, що сумніви у реальності підземних озер виникли у вчених ще раніше. Ще 2021 року було опубліковане дослідження, у якому йшлося, що рідка вода під поверхнею Марса у тамтешніх умовах не може зберегтися. Їй треба залишатися дуже солоною. А на такій невеликій глибині до солоності має додаватися ще й якесь місцеве джерело тепла, наприклад, вулканічна активність. Але нічого подібного у тих місцях немає.

Здавалося б, нове дослідження остаточно закриває тему марсіанських озер. Але це не зовсім так. Зрештою, вчені просто зрозуміли, які сигнали їм шукати не треба. Тепер залишилося гадати, якою насправді має бути рідка вода під шаром криги. І знову ретельно пошукати.

За матеріалами www.sciencealert.com