NASA показала дивовижний портрет зорі, що вибухнула

NASA опублікувала нове, дуже видовищне зображення залишку наднової Кассіопея А. Воно було складене на основі даних, зібраних космічними обсерваторіями IXPE, Chandra та Hubble.

Портрет залишку наднової Кассіопея А від телескопів IXPE, Chandra та Hubble. Джерело: NASA/STScI /CXC/SAO/MSFC/J. Vink et al.

«Зникла» наднова

Кассіопея А розташована на відстані 11 тисяч світлових років від Землі і є одним з наймолодших залишків наднових в Чумацькому Шляху. Вважається, що світло від її спалаху мало досягти нашої планети десь наприкінці XVII століття. Однак в історичних хроніках немає жодних записів про цю подію. Існує припущення, що незадовго до вибуху зоря викинула велику кількість речовини. Воно щільно огорнуло її та поглинуло світло від спалаху.

Кассіопея А. Джерело: NASA/NuSTAR/CXC/RIKEN/T. Sato et al.

Лише у 1947 році астрономи виявили в сузір’ї Кассіопеї потужне радіоджерело, яке пізніше було співвіднесене із залишком наднової. Надалі його вдалося ідентифікувати й в оптичному діапазоні. Спостереження показали, що речовина залишку має температуру близько 30 млн градусів та розширюється зі швидкістю 4 — 6 тисяч км/с.

Перші спостереження телескопа IXPE

Завдяки близькості до Землі та своєї молодості, Кассіопея А є об’єктом пильного вивчення з боку багатьох астрономів та астрофізиків. Зокрема їх цікавлять процеси формування важких елементів. Наднові часто називають зоряними кузнями. Під час вибухового нуклеосинтезу у них утворюються все хімічні елементи — від вуглецю до заліза.

Обсерваторія IXPE (Концепт). Джерело: NASA

Кассіопея А була обрана в якості першої мети для спостережень, запущеного наприкінці минулого року рентгенівського телескопа IXPE. У період з 11 по 29 січня 2022 року він провів низку спостережень залишку наднової. Завдяки своїй можливості фіксувати поляризоване випромінювання, IXPE надав нові дані про будову магнітного поля Кассіопеї А. Виявилося, що його лінії вирівняні у радіальному, а не перпендикулярному напрямку.

Згодом дані IXPE були доповнені результатами спостережень телескопів Chandra та Hubble. Це дозволило створити новий портрет загиблої зорі.