Вибух з минулого (фото)

Представлене зображення отримане приймачем X-Shooter, який змонтований на Дуже Великому телескопі ESO (VLT). У його центрі можна побачити, на перший погляд, нічим не примітну маленьку червону цятку. Це післясвічення гамма-сплеску — одного з найяскравіших та загадкових явищ у Всесвіті.

Післясвічення гамма-сплеску. Джерело: ESO/A. Rossi et al.

У вересні 2021 року космічна обсерваторія Swift зареєструвала потужний гамма-сплеск, що стався у напрямку до сузір’я Мікроскоп. Особливість таких подій полягає в їхній вкрай невеликій тривалості. Зазвичай первинний спалах триває від кількох секунд до кількох хвилин. Потім виникає післясвічення на довших хвилях у видимому та інфрачервоному діапазонах. Але й воно дуже швидко згасає — тому реакція астрономів має бути негайною.

У випадку із зображеним на знімку гамма-сплеском вчені зреагували вчасно. Використовуючи приймач X-Shooter, група італійських дослідників зуміла не просто отримати знімок, а й спектри події. Вони дозволили зробити висновок, що сплеск стався у виключно далекій галактиці, коли вік Всесвіту становив лише 6% від нинішнього. Отже, цей гамма-сплеск виявився одним із найдальших з усіх коли-небудь зареєстрованих.

Точне походження гамма-сплесків все ще залишається загадкою. Астрономи пов’язують їх із такими подіями, як колапси масивних світил і навіть злиття надкомпактних об’єктів. Що стосується зазнімкованого VLT сплеску, за оцінками дослідників під час нього виділилося стільки енергії, що він, швидше за все, був викликаний падінням речовини на чорну діру або (що менш ймовірно) на магнетар — нейтронну зорю з дуже сильним магнітним полем.

Гамма-сплеск в уявленні художника. Джерело: universetoday.com

У справі вивчення гамма-сплесків астрономи покладають великі надії на Надзвичайно Великий телескоп (ELT), який буде введений в експлуатацію у другій половині поточного десятиліття. Він дозволить докладніше вивчати властивості таких подій та внесе ясність у їхню природу.