«Спектр-РГ» виявив раніше невідомий залишок наднової

Під час аналізу даних, зібраних телескопом eROSITA, встановленим на рентгенівській обсерваторії «Спектр-РГ», астрономи виявили в Чумацькому Шляху раніше невідомий залишок наднової. Він отримав неофіційне прізвисько Hoinga — на честь міста Бад-Хеннінген, звідки родом керівник наукової групи.

Залишок наднової Hoinga. Джерело: SRG / eROSITA

Hoinga розташований на відстані близько 1600 світлових років від Сонячної системи. Його видимий діаметр становить 4,4°, що приблизно в 9 разів більше діаметра повного Місяця. Відмітна особливість залишку полягає в тому, що він розташований не в центральній площині Чумацького Шляху, а на високих галактичних широтах. Очевидно, він утворився внаслідок спалаху наднової типу Ia, що стався в проміжку між 21 і 150 тис. років тому.

Залишок наднової Hoinga. Джерело: Becker et al., 2021.

За оцінками астрономів, у середньому, за століття в Чумацькому Шляху відбувається один-два спалахи наднових. З урахуванням того, що тривалість існування їхніх залишків становить від 60 до 150 тис. років, ми повинні спостерігати близько 1200 подібних структур. Однак у реальності вченим поки що відомо лише близько 300 залишків наднових, переважну більшість яких було відкрито під час радіооглядів. Отже, інструменти на кшталт «Спектр-РГ» надають нам можливість заповнити цю прогалину в історії нашої Галактики.