Стрілець А* здійснив спалах інфрачевроного випромінювання

Новини астрономії, астрофізики та космології

У центрах більшості великих галактик розташовані надмасивні чорні діри. Чумацький Шлях не є винятком — у його ядрі знаходиться об’єкт, маса якого у 4,3 млн разів перевищує сонячну. Астрономи називають його Стрілець А*.

Центр Чумацького шляху. На врізці показано Стрілець А* (зображення в рентгенівському діапазоні). Джерело: NASA/CXC/Stanford/I. Zhuravleva et al.

У порівнянні з більшістю надмасивних чорних дірок, Стрілець А* вважається дуже спокійним об’єктом. Однак іноді він показує збільшення активності. Звичайно, сама чорна діра не випромінює жодного випромінювання, яке могли б виявити астрономи. Однак зміни в її поведінці можна простежити по навколишньому акреційному диску.

Саме така подія сталася у травні поточного року. Під час планових спостережень, які проводяться обсерваторією Keck на острові Гаваї, астрономи відзначили несподіваний сплеск активності Стрільця А*. 13 травня 2019 р. інтенсивність інфрачервоного випромінювання цього джерела в ближньому інфрачервоному діапазоні зросла у 75 разів за 2,5 години, ставши найбільшим подібним сплеском за весь час спостережень чорної діри. Потім активність повернулася до попереднього рівня.

Here’s a timelapse of images over 2.5 hr from May from @keckobservatory of the supermassive black hole Sgr A*. The black hole is always variable, but this was the brightest we’ve seen in the infrared so far. It was probably even brighter before we started observing that night! pic.twitter.com/MwXioZ7twV

— Tuan Do (@quantumpenguin) August 11, 2019

На цей час астрономи не знають, чим був викликаний спалах. Згідно з однією з версій, її причиною могли стати гравітаційні обурення, спричинені зорею S2, що обертається навколо Стрільця А* за витягнутою орбітою. Минулого року астрономи спостерігали, як вона пройшла на відстані лише 120 а.о. від чорної дірки. Можливо, візит зорі вплинув на акреційний диск, збільшивши темпи поглинання його речовини надмасивним об’єктом.

За іншою версією, збільшення темпів акреції якось пов’язане з газово-пиловою хмарою G2, яка зблизилася зі Стрільцем А* у 2013 р. Втім, це припущення погано узгоджується з існуючими теоретичними моделями. Не виключено, що спалах взагалі міг бути викликаний якимись внутрішніми процесами, що протікають всередині акреційного диска.