Найменший супутник Нептуну отримав ім’я

Новини астрономії, астрофізики та космології

У свіжому випуску журналу Nature опубліковано статтю, присвячену найменшому відомому на цей час супутнику Нептуна. Його середній діаметр становить лише 34 км. Невеликий місяць відкрили у 2013 році під час вивчення архівних знімків телескопа Hubble. Команда астрономів, яка виявила супутник, вирішила дати йому ім’я Гіпокамп — на честь морського коня з риб’ячим хвостом із давньогрецької міфології. Назва була офіційно затверджена МАС у лютому цього року.

Гіпокамп в уявленні художника. Джерело: NASA, ESA та J. Olmsted (STScI)

Попри скромні розміри, Гіпокамп являє собою досить цікавий об’єкт. Його орбіта проходить на відстані всього 12 700 км від орбіти 420-кілометрового Протея — другого за величиною супутника Нептуна. Це дуже незвично: тіло подібних розмірів давно мало б «розчистити» гравітацією свої околиці.

Проаналізувавши орбітальні характеристики Протея та Гіпокампа, астрономи дійшли висновку, що вони, найімовірніше, колись були єдиним об’єктом. Під час прольоту Нептуна в 1989 році апарат Voyager 2 зазнімкував значний кратер на поверхні Протея. Його діаметр становить 230-260 км. Він залишився після падіння великого тіла, яке мало не знищило цей супутник. Найімовірніше, одним із наслідків зіткнення стало утворення Гіпокампа.

Гіпокамп на знімках телескопа Hubble. Джерело: M. R. Showalter et al / Nature, 2019

Нептун має дуже незвичайну супутникову систему, абсолютно несхожу на сімейства супутників інших планет-гігантів Сонячної системи. Серед нептуніанських місяців чітко домінує Тритон. На нього припадає 99,7% маси від усіх супутників найдальшої планети. При цьому він рухається сильно нахиленою до площин екліптики та екватора Нептуна ретроградною орбітою, і до того ж має схожий із Плутоном склад поверхні. Вважається, що колись він був об’єктом пояса Койпера, згодом захопленим гравітацією Нептуна.

Ця подія призвела до руйнування супутникового сімейства планети, яке спочатку існувало. Гравітаційні збурення, викликані захопленням Тритона, внесли розлад у їхні орбіти. У результаті супутники загинули в зіткненнях один з одним. Великі уламки, що залишилися після катаклізму, сформували місяці другого покоління, подібні до Протея. Подальші удари комет і астероїдів призвели до появи дрібніших об’єктів на кшталт Гіпокампа, які можна назвати місяцями третього покоління.