На Марс доцільніше відправляти виключно жінок, а ESA врятувало місію JUICE по вивченню супутників Юпітера: дайджест новин

На Червоній планеті існували найглибші та найшвидші річки в Сонячній системі; Європейське космічне агентство розробило «щит-орігамі» для космічних апаратів, а ми розповідаємо про найкращі астрономічні програми для Android.

«Відкриття полягає в тому, щоб дивитися на те, що й усі інші, та думати інакше».

― Альберт Сент-Дьйорді

Жінки на Марсі: першу місію на Червону планету очолять виключно астронавтки

Ми ще не знаємо імен, але визначний політ на Марс може відбутися за участю повністю жіночого екіпажу, принаймні спочатку. Майте на увазі, що ця ідея виникла не стільки з міркувань гендерної рівності, скільки заради ефективності з наукової точки зору, заснованій на розрахунках, холодних, як глибокий космос. Наявні дані прямо вказують на те, що жінки були би здібнішими під час тривалих місій за межами Землі.

Дослідники зазначають, що жінки легші, тому потребують менше кисню та виробляють менше вуглекислого газу, рідше страждають на серцеві напади, а їхня репродуктивна система менше страждає від дії радіації. Вчені з команди космічної медицини Європейського космічного агентства (ESA) підрахували, що середньостатистичній астронавтці потрібно на 26% менше калорій, на 29% менше кисню та на 18% менше води, ніж середньостатистичному чоловікові. Це означає значну економію ресурсів. Для 1080-денної космічної місії з екіпажем із чотирьох жінок знадобиться на 1695 кг менше їжі, ніж для місії, в якій візьмуть участь лише чоловіки.

Найбільший у світі літак Stratolaunch Roc скинув гіперзвуковий апарат The Talon

Найбільший у світі літак-носій Stratolaunch Roc успішно здійснив скидання гіперзвукового випробувального апарата The Talon (Talon-A, або скорочено TA-0). Таким чином компанія Stratolaunch Systems довела свою готовність провести справжнє випробування цього апарату в гіперзвуковому режимі через кілька місяців.

Talon-A0 кріпився на пілоні під крилом двофюзеляжного літака Roc із розмахом крил 117 м. Прямуючи на захід і пролітаючи над центральним узбережжям Каліфорнії, найбільший у світі літак скинув тестовий апарат. Оскільки останній не мав двигуна, щоб розігнатися до гіперзвукової швидкості, він міг лише виконувати планерні маневри та надсилати телеметричні дані. Перший прототип гіперзвукового апарата також не мав шасі, тому він здійснив імітаційну посадку на воду. Сам літак-носій приземлився в Мохаве через 4 години 8 хвилин після старту.

JUICE вільний! ESA врятувало місію з вивчення супутників Юпітера

Фахівцям ESA вдалося розгорнути антену радара RIME (Radar for Icy Moons Exploratio), встановленого на апараті JUICE. Це один із ключових інструментів місії. Він дасть змогу дізнатися, що є всередині крижаних супутників Юпітера. На жаль, його розгортання пішло зовсім не за планом. Встановлені на корпусі зонда селфі-камери показали, що після запуску антена приладу розкрилася лише на третину від необхідної довжини. Це поставило під питання можливість виконання значної частини наукової програми місії.

Проаналізувавши телеметрію, інженери ESA дійшли висновку, що розкриттю антени перешкоджає застряглий штифт розміром лише кілька міліметрів. Щоб його позбутися, фахівці зробили цілу серію дій, покликаних «струснути» апарат. Вони включали як періодичні ввімкнення двигунів JUICE, так і використання сонячного світла для нагріву радара. Однак, незважаючи на деякий рух антени, її повного вивільнення так і не відбулося. Тому інженери вдалися до останнього заходу. 12 травня вони активували механічний пристрій під назвою «невибуховий привід» (NEA), розташований у заклиненому кронштейні. Це спричинило удар, який зрушив штифт на кілька міліметрів і дозволив антені розвернутися.

«Щит-орігамі» вкриє космічні кораблі

ESA повідомило про розробку багаторазового теплозахисного екрана нового покоління. Він був створений інженерами компанії Space Forge й отримав назву Pridwen — на честь щита короля Артура.

Вхід в атмосферу є одним із найнебезпечніших етапів будь-якої космічної місії. У цей момент корпус посадкового апарату розігрівається до величезних температур і фактично перетворюється на гігантський метеор. На сьогодні найпоширенішим способом теплозахисту є використання абляційних екранів. Їхній принцип дії ґрунтується на тому, що вони відводять тепло завдяки поступовому випаровуванню своїх частин. Pridwen має інший принцип дії, заснований на розподілі тепла. Інноваційний екран являє собою тканину, сформовану з високотемпературного сплаву. Під час запуску він перебуватиме у складеному стані, на кшталт фігурки оригамі. Його розкриття має здійснюватися перед входом в атмосферу. Екран має досить велику площу, щоб потік міг рівномірно поширюватися ним, поступово відводячи тепло.

На Марсі існували найглибші та найшвидші річки у Сонячній системі

Ровер Perseverance наразі досліджує марсіанський кратер Єзеро в межах своєї місії з пошуку доказів давнього життя на Марсі. Історія води на Червоній планеті має ключове значення для цих пошуків. Учені вважають, що вона втратила воду близько 4 млн років тому. А тепер марсохід виявив докази того, що на планеті колись була одна з найглибших і найшвидших річок.

Інструмент Mastcam-Z на борту марсохода зробив серію з кількох сотень знімків, далі склеєних у панорамну мозаїку, що демонструє ландшафт під назвою Pinestand. На зображенні можна побачити багато шарів осадових порід, залишених давньою річкою. Структура цих порід свідчить про те, що річка, яка протікала тут мільйони років тому, була швидкою та дуже глибокою.

GigaMoon
Ділянка зображення GigaMoon, на якій видно деякі з тисяч кратерів на поверхні Місяця. Фото: Andrew McCarthy

Астрофотограф Ендрю Маккарті створив GigaMoon — 1,3-гігапіксельне високодеталізоване зображення Місяця, складене з 280 тис. окремих фотографій. На створення гігафото він витратив багато часу, причому кілька разів його робота ледь не зірвалася через погані погодні умови. Для зйомки фотограф використовував 11-дюймовий телескоп із повнокадровою CMOS-камерою та 2,5-кратним збільшенням, що дало йому еквівалентну фокусну відстань 7000 мм. Маккарті каже, що під час опрацювання GigaMoon його комп’ютер виходив із ладу щонайменше десяток разів. Щоб переглянути повне 1,3-гігапіксельне зображення (32 613 × 40 766 пікселів), перейдіть за цим посиланням.

Цікава цифра: в 10 млн разів яскравіший

LSR J1835+3259
Враження художника від полярного сяйва та навколишнього радіаційного поясу надхолодного карлика LSR J1835+3259. Авторство: phys.org

Науковці вперше в історії змогли побачити наявність радіаційного поясу навколо астрономічного об’єкта за межами нашої Сонячної системи. Це відкриття стосується тіла розміром з Юпітер, що розташоване на відстані приблизно 18 світлових років від нас. За словами астрономки Мелоді Као з Каліфорнійського університету в Санта-Крузі, команда успішно виявила пояс, дуже схожий на радіаційні пояси Юпітера, але приблизно в 10 млн разів яскравіший. Сам об’єкт має масу, майже у 80 разів більшу за юпітеріанську. Тому цілком можливо, що насправді він є або карликовою зорею, або масивним коричневим карликом.

Згідно з поширеною думкою, наука стала настільки складною, що нефахівцям практично неможливо розібратись у її хитросплетіннях. Але це все-таки надто однобокий погляд. Не варто забувати, що сучасні технології надали всім охочим унікальну можливість торкнутися світу науки й самим стати трошки вченими. Все, що для цього потрібно — смартфон із відповідним мобільним додатком і вихід в інтернет. Редакція The Universe Space Tech розповідає про найкращі астрономічні додатки для Android. Про про руйнацію росіянами найбільшого у світі радіотелескопа під Харковом і співпрацю з NASA розповідає в інтерв’ю директор Радіоастрономічного інституту НАН України Вячеслав Захаренко