На Марсі існували найглибші та найшвидші річки у Сонячній системі

Ровер Perseverance наразі досліджує марсіанський кратер Єзеро в межах своєї місії з пошуку доказів давнього життя на Марсі. Історія води на Червоній планеті має ключове значення для пошуку життя. Вченими вважається, що Марс втратив воду близько 4 млн років тому. А тепер марсохід виявив докази того, що на планеті колись була одна з найглибших і найшвидших річок, виявлених на планеті.

Pinestand
Марсохід NASA Perseverance зафіксував цю мозаїку пагорба на прізвисько Pinestand. Вчені вважають, що високі осадові шари, накладені тут один на одного, могли бути утворені глибокою, швидкоплинною річкою. Фото: NASA/JPL-Caltech/ASU/MSSS

Інструмент Mastcam-Z на борту марсохода зробив серію сотень знімків, які були склеєні у панорамну мозаїку, що демонструє ландшафт під назвою Pinestand. На зображенні можна побачити багато шарів осадових порід, залишених давньою річкою. Структура осадових порід свідчить про те, що річка, яка протікала тут мільйони років тому, була швидкою та дуже глибокою.

«Знахідка вказує на те, що річка була дуже швидкою та переносила багато матеріалу з уламками порід. Чим потужніший потік води, тим важчі шматки скель та каміння він здатний переносити. Було дуже приємно знайти на іншій планеті процеси, які нам так добре знайомі тут, на Землі», — сказала Ліббі Айвз з Лабораторії реактивного руху NASA.

Вчені вважають, що ці смуги скель могли бути утворені дуже швидкою, глибокою річкою — перші у своєму роді докази були знайдені на Марсі. Марсохід NASA Perseverance зняв цю сцену в місці під назвою Skrinkle Haven за допомогою камери Mastcam-Z між 28 лютого та 9 березня 2023 року. Авторство: NASA/JPL-Caltech/ASU/MSSS

Докази того, що тут колись протікала річка, також можна побачити в цій мозаїці сусідніх скель, які мають смугасту структуру. «Вітер діяв як скальпель, який зрізав верхівки цих покладів. Ми бачимо подібні відкладення на Землі, але вони ніколи не бувають настільки відкритими, як тут, на Марсі. Земля вкрита рослинністю, що приховує ці шари», — пояснює науковець команди Perseverance Майкл Лемб із Каліфорнійського технологічного інституту (Caltech).

Ці знімки були зроблені, коли Perseverance досліджував ділянку кратера, яка є місцем давньої річкової дельти. Ця особливість — одна з причин, чому Єзеро є таким цікавим для дослідження, оскільки це перспективне місце для пошуку доказів життя.

«Ми вступили в нову фазу вивчення історії Єзеро. Тепер ми маємо уявлення про річки на Марсі в іншому масштабі, ніж раніше», — сказала заступниця наукового керівника проєкту Perseverance Кеті Стек Морган із JPL.

Раніше ми повідомляли про те, як Perseverance помітив зловісні ознаки наближення катаклізму на Марсі.