Маленькі зіткнення з астероїдами зсунули полюси Місяця

Вчені дослідили, як протягом мільярдів років відносно невеликі зіткнення з астероїдами впливали на зміну полюсів Місяця. У результаті нахил його осі змінився на 10 градусів.

Удари астероїдів вплинули на полюси Місяця
Кратер на Місяці. Джерело: www.snexplores.org

Як удари астероїдів впливають на вісь обертання

Кожне зіткнення з астероїдом потенційно може змінити вісь обертання небесного тіла. По-перше, на цей параметр впливає сам імпульс від удару, по-друге, в його результаті утворюється порожнина у вигляді кратера, яка відбивається на розподілі мас всередині планети.

Як результат, змінюється гравітаційне поле об’єкта. Ділянки, де внаслідок утворення кратерів зменшилася маса, намагаються зміститися ближче до полюсів. Зони, де сильних ударів не було, навпаки, намагаються зайняти положення біля екватора, де відцентрові сили максимальні.

Особливо цікавим у цьому плані є наш Місяць, який за мільйони років зазнав безліч зіткнень із космічними тілами. І якщо вплив наймасштабнішої події, яка утворила Басейн Південний полюс — Ейткен, вже вивчався, то те, наскільки вплинули на обертання нашого супутника численні менші астероїди, ніхто не оцінював.

Наскільки змістилися полюси Місяця

Вчені з космічного центру NASA імені Ґоддарда вирішили дослідити це питання. Завдяки попереднім місіям вони мали достатньо точну карту гравітаційного поля Місяця і уявлення про розподіл мас всередині нього. Крім того, вони мали оцінки сили удару і віку утворення кратерів на його поверхні.

Карта Місяця
Карта кратерів на Місяці

Тож вчені почали один за одним «віднімати» удари, що утворили кратери діаметром понад 20 км, рухаючись у зворотному хронологічному порядку. Їх цікавило, як від того зміниться вісь обертання Місяця. Спочатку ці розрахунки проводили вручну, а потім під’єднали комп’ютери.

Усього було проаналізовано 5200 кратерів. Виявилося, що їхній сумарний вплив приблизно такий самий, що й у події, яка створила Басейн Південний полюс — Ейткен. У цілому через зіткнення з астероїдами полюси Місяця зсунулися на 10 градусів.

Загалом це невелике значення. Воно свідчить, що крига біля полюсів, яка утворилася на світанку існування Місяця, не повернулася до Сонця і не випарувалася. Однак для впевненості у цьому вченим ще треба вивчити вплив магматичних явищ та менших метеоритних ударів.

За матеріалами www.sciencealert.com