Стратосферна обсерваторія SOFIA припинить роботу

NASA та Німецький центр авіації та космонавтики (DLR) опублікували спільну заяву про рішення закрити проєкт літаючої обсерваторії SOFIA (Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy). Її експлуатація завершиться до 30 вересня 2022 року.

Історія обсерваторії SOFIA

SOFIA є спільним проєктом NASA та DLR (йому належить 20% робочого часу телескопа). Обсерваторія являє собою літак Boeing 747 SP, на борту якого розміщений 2,5-метровий телескоп-рефлектор, призначений для спостережень в інфрачервоній частині спектра. Робоча висота його польоту становить 1314 км. Це вище основної маси водяної пари в земній атмосфері, що поглинає ІЧ-випромінювання. Завдяки цьому обсерваторії доступно майже 85% даного спектрального діапазону.

Стратосферна обсерваторія SOFIA. Джерело: NASA

Обсерваторія вперше піднялася у повітря 2010 року. За час роботи вона виконала безліч різноманітних завдань. SOFIA вивчала регіони активного зореутворення, залишки наднових та центр Чумацького Шляху, шукала чорні діри, а також використовувалася для спостережень деяких об’єктів Сонячної системи. Зокрема, SOFIA досліджувала атмосферу Марса, проводила хімічний аналіз хвостів комет та знайшла сліди води на освітлених Сонцем ділянках місячної поверхні. Основна наукова програма обсерваторії була завершена 2019 року, а згодом її продовжили ще на три роки.

Припинення проєкту

NASA розглядала питання щодо припинення роботи SOFIA впродовж кількох останніх років. Це було пов’язано з її високими експлуатаційними витратами. Аерокосмічна адміністрація витрачала майже 85 млн доларів на рік на підтримку роботи обсерваторії. Це більше, ніж витрати на будь-яку іншу астрофізичну місію NASA, крім телескопа Hubble.

Стратосферна обсерваторія SOFIA. Джерело: NASA/Tom Tschida

Вирішальним фактором став опублікований наприкінці минулого року декадний огляд у галузі астрофізики. Автори документа також рекомендували припинити роботу обсерваторії через занадто високі витрати та її обмежену наукову продуктивність. Крім того, ними зазначалося, що телескоп James Webb може взяти на себе всі функції SOFIA.

У результаті NASA і DLR вирішили завершити експлуатацію SOFIA. Зібрані обсерваторією наукові дані будуть розміщені у вільному доступі в архіві NASA, ними зможуть скористатися астрономи з усього світу.