Астрономи оголосили про початок 25-го циклу сонячної активності

Наше Сонце вступило в новий, 25-й цикл своєї активності. Про це було оголошено на пресконференції, організованій NASA спільно з Національним управлінням океанічних та атмосферних досліджень (NOAA).

Плями на Сонці. Джерело: NASA

У середині XIX століття астрономи Хайнріх Швабе та Рудольф Вольф (Heinrich Schwabe, Rudolf Wolf) виявили циклічну періодичність зміни кількості плям на поверхні Сонця, яка характеризується досить швидким збільшенням їхньої кількості після мінімуму і подальшим повільнішим його зменшенням. Вивчаючи архівні записи, вчені змогли відновити цю послідовність до середини XVIII століття, коли розпочався цикл, якому було надано номер 1.

Зміна кількості плям є далеко не єдиним проявом сонячних циклів. Також спостерігаються й інші періодичні процеси, серед яких — зростання кількості спалахів та поступове зміщення зони утворення сонячних плям від полюсів до екватора. Інша характерна ознака зміни циклу – зміна полярності магнітного поля Сонця на протилежну. Також варто зазначити, що тривалість циклу сонячної активності не постійна величина. У середньому він триває близько 11 років, але траплялися випадки, коли він скорочувався до 7 або «розтягувався» до 17 років.

У січні 2008 року Сонце вступило у свій 24-й цикл, який виявився одним із найслабших за час спостережень. До 2019 року сонячна активність впала до виключно низьких значень. На поверхні світила тижнями не з’являлося жодної плями, а його короткохвильове радіовипромінювання настільки послабшало, що його перестали вловлювати наземні прилади. За даними NASA, мінімум активності був пройдений у грудні 2019 року. З того часу вона почала поступово зростати. Крім того, на Сонці з’явилися плями, напрямок магнітних силових ліній у яких свідчить про те, що вони належать вже до нового, 25 циклу активності.

Прогноз 25-го циклу сонячної активності. Джерело: NASA/NOAA

На думку вчених, швидше за все, 25-й цикл за силою буде порівнянний із попереднім. Згідно з прогнозами, його пік припаде на липень 2025 року.