Китайський космічний буксир влаштував «похорон» на орбіті

Китайський апарат SJ-21 зістикувався з навігаційним супутником Compass G2, що перебував на геостаціонарній орбіті, після чого відвів його на орбіту поховання. Це означає, що у розпорядженні Піднебесної є космічні буксири.

Космічний буксир MEV (концепт). Джерело: Northrop Grumman

Compass G2 запустили 2009 року, він був одним із перших супутників навігаційної системи «Бейдоу». Апарат вийшов з ладу до того, як ЦУП устиг перевести його на орбіту поховання. Вона розташована на 200-300 км вище за позицію геостаціонарних супутників і є «цвинтарем» для відпрацьованої космічної техніки.

У свою чергу апарат SJ-21 перебуває у космосі з жовтня минулого року. У листопаді спостерігачі зафіксували, що він виконав кілька маневрів навколо неідентифікованого об’єкта (за однією з версій, це був випущений SJ-21 субсупутник, за іншою — розгінний блок, що залишився після запуску). Після цього американські військові припустили, що апарат відпрацьовував маневри для «обману» наземних засобів спостереження.

Але, зважаючи на все, метою листопадових маневрів було відпрацювання процедури зближення з космічними апаратами. Про це свідчать події, що відбулися 22 січня. У той день компанія ExoAnalytic Solutions, що займається відстеженням супутників і фрагментів космічного сміття, зафіксувала зміну положення SJ-21. Він почав наближатися до Compass G2. У той час, як SJ-21 був поза зоною видимості телескопів, він пристикувався до Compass G2 і збільшив висоту його орбіти. Потім SJ-21 відокремився від Compass G2 і повернувся на навкологеостаціонарну орбіту.

Усі ці операції відповідають поведінці космічного буксира — апарата, призначеного для продовження терміну служби старих супутників та їхнього відведення на орбіту поховання. Раніше Китай не афішував наявність у себе таких апаратів. Цікаво ще й те, що SJ-21 підняв висоту перигею Compass G2 на 290 км, а апогею — на цілих 3100 км вище за геостаціонарну орбіту. Зазвичай орбіта для «поховання» супутників близька до кругової. Наразі незрозуміло, чи це було в планах від початку, чи керуючі SJ-21 фахівці припустилися якоїсь помилки під час виконання маневрів.

Крім SJ-21, у космосі зараз перебувають два космічні буксири — MEV-1 і MEV-2, побудовані компанією Northrop Grumman. Вони утримують на заданих геостаціонарних позиціях супутники Intelsat 901 та Intelsat 10-02, які практично вичерпали власні запаси палива. У 2024 році компанія планує запустити складніший апарат MRV. Він зможе обслуговувати одразу кілька супутників.

Нагадаємо, що недавно ми також писали про незвичайні маневри китайського зонда «Чан’е-5», який вийшов на далеку ретроградну орбіту навколо Місяця.

За матеріалами https://breakingdefense.com