James Webb зазнімкував найдальшу зорю у Всесвіті

Космічний телескоп James Webb (JWST) зазнімкував зорю WHL0137-LS, також відому під назвою Еарендель (у перекладі з давньоанглійської — «ранкова зоря» / «сяюче світло»). На сьогодні це найдальше відоме нам світило у Всесвіті. Випущеному ним світлу знадобилося 12,9 млрд років, щоб досягти нашої планети.

Найдальша зоря у Всесвіті

Еарендель була вперше ідентифікована навесні цього року на знімках, зроблених обсерваторією Hubble. За оцінками астрономів, її маса перевищувала масу Сонця у 50 — 100 разів. Зрозуміло, що зоря давно загинула (такі світила живуть лише кілька мільйонів років), перетворившись на наднову, а її речовина згодом увійшла до складу інших зір та планет.

Отримане телескопом Hubble зображення Еаренделя — найдальшої зорі у Всесвіті. Джерело: NASA, ESA, B. Welch (JHU), D. Coe (STScI), A. Pagan (STScI)

Варто зазначити, що за звичайних обставин жодний з існуючих телескопів ніколи не зміг би побачити Еарендель. Якщо брати до уваги фактор розширення Всесвіту, зоря знаходиться на відстані 28 млрд світлових років від Землі. На щастя для астрономів, на лінії між Еаренделем та Землею розташоване масивне скупчення галактик WHL0137-08. Його гравітація виконала роль лінзи, у тисячу разів посиливши світло далекої зорі.

Світлина James Webb

30 липня JWST провів знімання гравітаційної лінзи, створеної скупченням WHL0137-08. Йому також вдалося зазнімкувати червону цятку, яка відповідає Еарендель. Аналіз зображення вже підтвердив, що це справді окрема зоря, а не група з кількох світил.

Зроблений телескопом James Webb знімок гравітаційної лінзи, створеної скупченням WHL0137-08. Джерело: NASA, ESA, CSA, STScI

Співробітники місії JWST пообіцяли вже найближчим часом подати більш докладні результати вивчення зорі. Астрономів особливо цікавить її хімічний склад. Еарендель сформувалася до того, як Всесвіт заповнився важкими елементами. Якщо аналіз покаже, що Еарендель складається лише з первинного водню та гелію, він стане першим відомим нам світилом т.з. населення III, до якого відносять найперші зорі у Всесвіті, сформовані відразу після Великого вибуху.

Зроблений телескопом James Webb знімок найдальшої зорі у Всесвіті — Еарендель. Джерело: NASA, ESA, CSA, STScI

Ви також можете подивитися на зроблений JWST знімок галактики Колесо Воза.

За матеріалами https://www.space.com