Hubble зазнімкував найдальшу зорю у Всесвіті

Космічний телескоп Hubble порадував усіх шанувальників астрономії новим екстраординарним здобутком. Йому вдалося вловити світло неймовірно далекої зорі, що сформувалася через мільярд років після Великого вибуху. На сьогодні це найдальше відоме нам світило у Всесвіті.

Отримане телескопом Hubble зображення Еаренделя — найдальшої зорі у Всесвіті. Джерело: NASA, ESA, B. Welch (JHU), D. Coe (STScI), A. Pagan (STScI)

Зоря-рекордсменка отримала назву Еарендель, що у перекладі з давньоанглійської означає «ранкова зоря» або «сяюче світло». За словами дослідників, вона має червоне зміщення 6,2. Це означає, що випущеному нею світлу знадобилося 12,9 млрд років, щоб досягти Землі. З урахуванням фактора розширення Всесвіту, зараз Еарендель (точніше кажучи, його залишки — зоря давно стала надновою) перебуває на відстані 28 млрд світлових років.

За оцінками дослідників, на момент існування Еарендель був у 50 разів масивніший і в мільйони разів яскравіший за Сонце. Але, з урахуванням гігантської дистанції, за звичайних обставин Hubble ніколи не зміг би побачити зорю. На щастя, він знайшов «помічника». Ним стало величезне скупчення галактик WHL0137-08, розташоване між Еренделем і Землею. Його гравітація відіграла роль лінзи, багаторазово посиливши світло більш далеких фонових об’єктів.

Зроблена телескопом Hubble світлина гравітаційної лінзи. Стрілка на виносці вказує на положення зорі Еарендель. Джерело: NASA, ESA, B. Welch (JHU), D. Coe (STScI), A. Pagan (STScI)

Вивчивши знімок однієї з них, астрономи з подивом виявили об’єкт, який виявився поодинокою зоряною системою. До цього на таких дистанціях вчені в кращому разі могли ідентифікувати зоряні скупчення. Для розуміння того, наскільки відкриття Hubble «підняло планку», просто зазначимо, що попередня зоря-рекордсменка, знайдена телескопом у 2018 році, існувала, коли Всесвіту було близько 4 млрд років.

У майбутньому астрономи планують продовжити вивчення Еаренделя з використанням космічного телескопа James Webb. Хімічний склад світила представляє великий інтерес для дослідників, оскільки воно сформувалося до того, як Всесвіт заповнився важкими елементами. Якщо аналіз покаже, що Еарендель складається лише з первинного водню та гелію, він стане першим відомим нам світилом тзв. населення III, до якого належать перші зорі, що сформувалися після Великого вибуху.

Нагадаємо, що недавно Hubble зазнімкував галактику, в ядрі якої прихована надмасивна чорна діра.