ALMA виявив найвіддаленіший аналог Чумацького Шляху

Використовуючи антенну решітку ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array), астрономи виявили найвіддаленішу галактику, що нагадує наш Чумацький Шлях. Вона отримала позначення SPT0418-47. Випущеному нею світлу знадобилося понад 12 млрд років, щоб дістатися до Землі. Ми бачимо цю зоряну систему такою, якою вона була за часів, коли Всесвіту виповнилося всього 1,4 млрд років.

Лінзоване зображення SPT0418-47. Джерело: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO), Rizzo et al.

За словами вчених, SPT0418-47 виявилася несподівано впорядкованою. Це суперечить усталеній думці про те, що в ранньому Всесвіті всі подібні об’єкти були турбулентними, нестійкими та мали хаотичну будову, позбавлену виразних структурних особливостей, типових для більш зрілих галактик.

ALMA зміг «побачити» SPT0418-47 завдяки гравітаційній лінзі. Гравітація ближчої галактики викривила та посилила світло фонового об’єкта, зробивши можливим його спостереження. На вихідних зображеннях далека зоряна система виглядає як світлове кільце навколо галактики-лінзи. Проте, використовуючи методи комп’ютерного моделювання, астрономи зуміли відтворити її форму.

Відновлене зображення SPT0418-47. Джерело: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO), Rizzo et al.

Звісно SPT0418-47 не можна назвати повним двійником Чумацького Шляху: вченим не вдалося виявити в неї спіральних рукавів. Водночас вона має дві важливі риси. У неї є диск і балдж — велика хмара зір, що щільно оточує з усіх боків галактичний центр. Це і ріднить її з Чумацьким Шляхом. Наразі ця система є найдальшою галактикою, у якої виявлено балдж.

Рух газу в SPT0418-47. Джерело: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO), Rizzo et al.

Вивчення таких віддалених об’єктів має величезне значення для нашого розуміння процесів виникнення та еволюції галактик. Не виключено, що відкриття SPT0418-47 призведе до перегляду наших уявлень про формування зоряних систем і дасть змогу по-новому поглянути на минуле Всесвіту.