Hubble зазнімкував далеку планетарну туманність

Фахівці групи супроводу місії Hubble опублікували нове зображення, на якому зображена планетарна туманність ESO 455-10, видима в сузір’ї Скорпіона.

Планетарна туманність ESO 455-10. Джерело: ESA/Hubble & NASA, L. Stanghellini

Ще недавно на місці ESO 455-10 розташовувався червоний гігант. Досягнувши кінця життєвого циклу, він розпочав скидання своєї оболонки в навколишній простір. Ядро, що оголилося, іонізувало її, «змусивши» світитися у видимому діапазоні та зробивши доступною для спостережень.

У північній частині ESO 455-10 можна розрізнити дугу. Вона утворилася внаслідок взаємодії речовини туманності з міжзоряним середовищем, що складається з дуже розрідженого газу (переважно водню та гелію), частинок пилу, електромагнітних полів і космічних променів.

За масштабами віку Всесвіту стадія планетарної туманності вельми швидкоплинна — вона триває всього кілька десятків тисяч років. Потім зоряне ядро, що оголилося, остигає настільки, що перестає випромінювати достатньо ультрафіолету для іонізації газової оболонки, яка віддалилася. Воно перетворюється на білий карлик, а хмара газу поступово рекомбінує і розсіюється в просторі, стаючи невидимою.