Hubble сфотографував згасання планетарної туманності

Наш Всесвіт постійно змінюється — просто більшість процесів, що протікають у ньому, розвиваються надто повільно, щоб ми могли встигнути помітити якісь зміни за час людського життя. Проте з цього правила все ж таки бувають винятки. Про один із них стало відомо завдяки космічному телескопу Hubble.

Планетарна туманність Hen 3-1357 в 1996 р. Джерело: NASA, ESA, B. Balіck (University of Washington), M. Guerrero (Instituto de Astrofísica de Andalucía), і G. Ramos-Larios (Universidad de Guadalajara)

У 1996 р. орбітальна обсерваторія вперше сфотографувала туманність Hen 3-1357, також відому під неформальною назвою «Скат». Цей об’єкт, розташований на відстані 18 тис. світлових років від Сонця в сузір’ї Жертовника, привернув увагу астрономів завдяки своєму віку: він вважається наймолодшою відомою планетарною туманністю. Астрономи отримали можливість спостерігати її лише чверть століття тому, коли зірка, що вмирає, іонізувала раніше скинуту речовину і вона почала світитися.

Планетарна туманність Hen 3-1357 у 2016 р. Джерело: NASA, ESA, B. Balick (University of Washington), M. Guerrero (Instituto de Astrofísica de Andalucía) та G. Ramos-Larios (Universidad de Guadalajara)

Через 20 років Hubble знову сфотографував Hen 3-1357. Результати знімання дуже здивували астрономів, які припускали, що туманність збільшиться у розмірах. Вона справді змінилася, але не зовсім так, як це очікувалося. Туманність дуже сильно потьмяніла, а яскраво-сині газові оболонки поблизу її центру та характерні хвилясті краї, за які вона отримала своє прізвисько, більше не спостерігаються.

Також астрономам вдалося зареєструвати серйозні зміни у світлі, випромінюваному газами, з яких складається туманність (в основному це водень, азот і кисень). Повідомляється, що за час, що пройшов між спостереженнями, яскравість випромінювання того ж кисню зменшилася майже в тисячу разів.

Планетарна туманність Hen 3-1357 у 1996 (ліворуч) та 2016 р. (праворуч). Джерело: NASA, ESA, B. Balіck (University of Washington), M. Guerrero (Institut de Astrofísica de Andalucía), і G. Ramos-Larios (Universidad de Guadalajara)

За словами дослідників, така разюча трансформація Hen 3-1357 пояснюється поведінкою залишку зірки, що розташований в її серці. Найімовірніше, зовсім недавно цей об’єкт пережив так званий гелієвий спалах. У ході цього процесу температура його поверхні зросла майже на 40 тис. градусів. Після завершення спалаху він почав швидко остигати, що й призвело до стрімкого потьмарення планетарної туманності.

За матеріалами: https://spacetelescope.org