Електричний літак NASA, «око» на Марсі та туристичний путівник Сонячною системою: дайджест новин

Підбірка найцікавіших космічних новин за тиждень: електричний літак NASA, спроби розкрити сонячну батарею Lucy, «око» на Марсі, «молекули життя» в астероїдній речовині. А ще ми розповідаємо про найцікавіші місця для космічного туризму в Сонячній системі.

NASA готується до випробувального польоту електричного літака X-57

Експериментальний повністю електричний літак X-57 виробництва NASA вперше підніметься у повітря у липні 2022 року. Метою проєкту є вивчення можливості створення більш ефективного та екологічно чистого літального апарату, оснащеного електричною силовою установкою.

X-57
Електричний літак X-57 (концепт). Фото: Wikipedia

Розробка X-57 почалась у 2016 році. За основу проєкту взяли двомоторний літак Tecnam P2006T італійського виробництва. Його штатними моторами були 60-кіловатні електродвигуни, які рухають два 1,5-метрові гвинти, встановлені біля кінцівок крила. Уздовж передніх кромок крил встановлено 12 півметрових гвинтів із невеликими електродвигунами. Всі вони, а також авіоніка, живляться від двох 180-кілограмових літій-іонних акумуляторів, встановлених у кабіні літака, та забезпечують загальну потужність 23 кіловат-годин.

Інженери спробували розкрити заклинену сонячну батарею зонда Lucy

В період із 9 травня по 2 червня фахівці NASA зробили чотири спроби повністю розкрити сонячну батарею апарату Lucy, що заклинила. Вони призвели до часткового успіху. Це дозволяє сподіватися, що проблема не вплине на подальший хід місії. Окрім того, 7 червня Lucy виконав корекцію траєкторії. Це перший із серії маневрів, які зонд здійснить у межах підготовки до прольоту Землі, запланованого на 16 жовтня 2022 року.

Літак Stratolaunch ушосте піднявся у повітря

Компанія Stratolaunch оголосила про проведення шостих льотних випробувань літака Roc, що на даний момент є найбільшим у світі літальним апаратом. Загалом він пробув у повітрі 86 хвилин, досягнувши максимальної висоти 4570 м. Метою польоту була перевірка поведінки літака після додавання пілона. Його планують використовувати для перевезення та повітряного старту гіперзвукових апаратів Talon-A.

Літак Roc під час польоту. Джерело: Stratolaunch

Варто зазначити, що шостий політ гігантського літака не досяг усіх намічених цілей. Початковий план місії припускав, що апарат пробуде у повітрі три з половиною години. Але пілотам довелося достроково посадити його через виникнення технічних проблем.

Космічні сили США передали корисне навантаження для місії Space Norway

Космічні сили США оголосили про передачу першого з двох комплексів EPS-R (Enhanced Polar Systems-Recapitalization), які вирушать до космосу в межах місії Space Norway.

EPS-R були розроблені компанією Northrop Grumman і призначені для здійснення широкосмугового супутникового зв’язку в Арктиці. Їхня вартість становить 1,3 млрд доларів. Комплекси будуть установлені на супутники ASBM, які збираються запустити наступного року ракетою Falcon 9 з бази ВПС Ванденберг і вивести на високоеліптичні орбіти. Місія також включає комунікаційне корисне навантаження для Міністерства оборони Норвегії та британського супутникового оператора Inmarsat.

У зразках із астероїда Рюгу виявлені «молекули життя»

У зразках речовини астероїда Рюгу, доставлених на Землю в грудні 2020 року, було виявлено понад 20 видів амінокислот. Ця знахідка є першим доказом того, що амінокислоти існують на астероїдах у космосі. Відкриття має велике значення для розуміння того, як життєво важливі органічні молекули потрапили на Землю.

Mars Express сфотографував «око» на Марсі

Група супроводу місії Mars Express опублікувала серію зображень однієї з ділянок марсіанської поверхні. На них видно безіменний кратер у південній півкулі Червоної планети, що зовні чимось нагадує людське око.

Марсіанський кратер, що нагадує око. Джерело: ESA/DLR/FU Berlin

Магнітні полюси Землі не збираються перевертатися

Аномалія магнітного поля над Південною Атлантикою не свідчить про наближення зміни полюсів. Дослідження зразків, проведене міжнародною командою вчених, показало, що за останні 9 тисяч років подібні явища спостерігалися неодноразово і не призвели до якихось глобальних катаклізмів. Статтю з результатами дослідження було опубліковано в журналі Proceedings of the National Academy of Sciences.

Статті

Туристичний путівник Сонячною системою

Ще нещодавно словосполучення «космічний туризм» зустрічалося лише у фільмах та на сторінках фантастичних романів. Зараз на ринку діє ціла низка компаній, що пропонують різні варіанти польотів у космос. У нашій статті ми розглянули найперспективніші з точки зору космічного туризму куточки Сонячної системи. Хто знає, можливо, в майбутньому згадані нами небесні тіла користуватимуться неймовірною популярністю серед багатих людей і любителів гострих відчуттів.

12 цікавих фактів про Уран

Зеленуватий Уран вважається найнуднішою з планет Сонячної системи. Та все ж про нього є що розповісти. У нашій статті ми зібрали 12 цікавих фактів про сьому планету від Сонця.

Читайте у попередньому дайджесті: місія Janus отримає нові цілі, Польща збудує завод із виробництва наносупутників, а NASA вивчатиме НЛО