Доходи NASA втричі перевищили річний бюджет, а росія хоче збивати комерційні супутники: дайджест новин

Підбірка найцікавіших космічних новин за тиждень: Starlink запрацює у транспорті, уламки російського супутника знову загрожували безпеці МКС, а ми розповідаємо, як приватні космічні компанії назавжди змінили вигляд бойових дій.

«Найнезрозуміліше у світі — те, що він взагалі зрозумілий».

― Альберт Ейнштейн

Москва погрожує збивати американські комерційні супутники

Росія може розглядати як «законні цілі» для ударів американські комерційні супутники, що використовуються для допомоги Україні. Москва стверджує, що використання цивільних супутників суперечить Договору про космос, «який передбачає виключно мирне використання космічного простору, та має бути рішуче засуджено міжнародною спільнотою». Відповідно, вона залишає за собою право на «удар у відповідь». Загрози насамперед спрямовані на супутники системи глобального супутникового інтернету Starlink, а також апарати таких компаній, як Planet Labs і Maxar. Їхні знімки регулярно публікуються ЗМІ та демонструють сліди російських воєнних злочинів на окупованих територіях.

Starlink запрацює у транспорті

Компанія SpaceX збирається запровадити свій інтернет-сервіс Starlink для рухомих транспортних засобів. Починаючи з грудня 2022 року користувачі сервісу зможуть під’єднатися до супутникового інтернету Ілона Маска у найвіддаленіших місцях, їдучи автомагістраллю, де не працює стільниковий зв’язок.

У травні поточного року SpaceX запустила свою послугу Starlink-for-RVs. Вона також пропонувала доступ до Інтернету для транспортних засобів, але за умови, якщо автомобіль буде припаркований під час використання. Новий анонс просуває послугу супутникового зв’язку на крок далі, забезпечуючи під’єднання під час руху.

МКС провела маневр ухилення від уламків російського супутника

Увечері 25 жовтня Міжнародна космічна станція (МКС) провела маневр ухилення від уламків. Двигуни пристикованих до неї вантажних космічних кораблів «Прогрес» були увімкнені на п’ять хвилин і п’ять секунд. Це дало змогу уникнути зіткнення з космічним сміттям, яке могло би пошкодити орбітальний форпост.

NASA повідомила, що маневр зміни позиції не вплинув на діяльність МКС. Без нього уламки пролетіли б у межах 5 км від станції, що було б занадто близько та створювало потенційну небезпеку зіткнення. Тому Центр управління вирішив перемістити МКС на вищу орбіту. Порушником спокою екіпажу виявилися залишки зруйнованого російського апарату «Космос-1408», які утворилися після випробування москвою протисупутникової зброї.

Рекордно «легка» нейтронна зоря може містити кваркову матерію

Команда німецьких астрономів повідомила про виявлення аномально «легкої» нейтронної зорі. Її маса значно менша від теоретичних очікувань. На думку вчених, насправді цей об’єкт може бути першим кандидатом на «звання» кваркової зорі. Відкриття було зроблене під час вивчення залишку наднової HESS J1731-347. Виявилося, що він знаходиться від нас на відстані лише 8,1 тисячі світлових років. Своєю чергою, це означає, що компактний об’єкт має значно меншу масу, ніж вважалося спочатку. За останніми оцінками, вона становить лише 77% від маси Сонця (при діаметрі тіла 10,4 км), що на 60-70% нижче за відповідний показник інших нейтронних зір.

Науковий керівник місії Voyager пішов у відставку

Науковий керівник місії Voyager Едвард Стоун пішов на пенсію. Він займав цю посаду протягом п’ятдесяти років, що є безпрецедентним випадком в історії NASA. Стоун був призначений очільником програми Voyager у 1972 році, за п’ять років до початку історичної подорожі двох міжпланетних зондів. Досі він лишався єдиним науковим керівником місії. Під його керівництвом апарати вивчили всі чотири планети-гіганти Сонячної системи, а також стали першими штучними об’єктами, що вийшли в міжзоряний простір.

Місяць закрив близько 25% Сонця в Італії
Вид сонячного затемнення з Л’Аквіли, Італія. У цій країні спостерігачі побачили, як Місяць закрив майже 25% Сонця

Останнє сонячне затемнення 2022 року відбулося у вівторок, 25 жовтня. У деяких частинах Азії, Африки та Європи можна було спостерігати часткове затемнення, яке проявлялося неначе темний «укус» Сонця. Над Україною це видовище було приховане густими хмарами, тому, якщо ви пропустили його, то можете насолодитися світлинами та відео, які зняли очевидці з усього світу.

Цікава цифра: 71,2 млрд доларів

Доходи NASA за останній рік склали понад 71,2 мільярда доларів

Національна аерокосмічна адміністрація США заявила 27 жовтня, що її річний дохід утричі перевищив розмір річного бюджету. У нещодавно опублікованому звіті NASA згадала 2021 фінансовий рік, у якому федеральний бюджет становив 23,3 млрд доларів. Згідно зі звітом, доходи організації за останній рік склали понад 71,2 млрд доларів. Аерокосмічна адміністрація забезпечила майже 340 тисяч робочих місць у всіх 50 штатах і Вашингтоні (округ Колумбія).

Колона російської техніки на окупованій території. Джерело: Maxar/Getty Images

Цього тижня ми хочемо вам розказати про перший в історії космічний страйк. Наприкінці 1973 року екіпаж орбітальної станції Skylab підняв заколот проти перевантаженості робочого графіка та завищених вимог NASA, які він не міг виконати. Читайте докладніше у статті «Космічна непокора. Чи справді екіпаж станції Skylab влаштував страйк на орбіті?» Також ми рекомендуємо статтю про те, як приватні космічні компанії виявилися глобальними гравцями в сучасній війні. Сьогодні вони здатні критично впливати на перебіг бойових дій. Читайте в матеріалі «Корпоративні війни. Як приватні космічні компанії назавжди змінили вигляд бойових дій».

Читайте у попередньому дайджесті: SpaceX запустить дві космічні місії замість росії, а біля Сонця виявлена чорна діра: дайджест новин