Чи спалахне наднова вдруге

Науковці переконують, що наднова SN 2022joj може спалахнути вдруге. Зоряна система, у якій вона вибухнула, складається зі звичайної зорі та білого карлика, на якому і стався вибух. Його спектр показує, що це може відбутися знову.

Наднова типу Ia
Наднова типу Ia. Джерело: phys.org

Коли білий карлик спалахує як наднова

Наднові — це явище, коли зорі вибухають. У багатьох випадках вибух настільки сильний, що більша частина світила повністю руйнується і від неї залишається чорна діра або пульсар. Є й інший тип наднових, які називаються Ia. Вони відбуваються у тісних подвійних системах, що складаються зі звичайного світила та білого карлика.

Саме такою є наднова SN 2022joj, яку минулого року спостерігали вчені. Вона спалахнула у далекій галактиці, але астрофізикам все ж вдалося дослідити криві її блиску. І у них вони знайшли дивні характеристики, які дозволили їм припустити, що вона може спалахнути вдруге.

Зазвичай вибух білого карлика відбувається після того, як він тривалий час витягає з другої зорі системи її матеріал. Через це його маса збільшується і в якийсь момент перетинає так звану межу Чандрасекара. Він вибухає як наднова і від нього лишається тільки пульсар, який на такій великій відстані неможливо побачити.

Повторні вибухи

Однак достатньо рідко білий карлик може перетворитися на наднову двічі. Відбувається це через те, що він не перетинає межу Чандрасекара. Аби так сталося, потрібна достатньо рідкісна ситуація. Друга зоря має бути гелієвою.

Зазвичай білі карлики мають зовнішню оболонку з водню. Проте коли вони розташовані поруч із гелієвою зорею, то матеріал, який надходить від неї, утворює ще один шар, який наповнений другим за номером елементом періодичної таблиці. В якийсь момент температура і маса гелію перевищують певну критичну відмітку і він спалахує подібно до того, як це відбувається на масивних зорях наприкінці їхнього існування.

Гелієвий спалах викликає потужну ударну хвилю, яка струшує увесь білий карлик і призводить до інших детонаційних процесів. Цю подію ми й бачимо як трохи тьмяну наднову типу Ia. Після того як вона згасне, білий карлик продовжує відтягувати матеріал із зорі-компаньйонки.

Чи спалахне SN 2022joj вдруге

На думку про те, що наднова SN 2022joj може спалахнути вдруге, вчених навела не тільки тьмяність цієї наднової, але й її незвичний спектр перед вибухом. За 11 діб до події спостерігався незвичний подвійний пік випромінювання. Він починався як червоний, але поступово змістився у синій бік. Це те, що вчені очікували побачити у разі гелієвого спалаху.

Однак є у цій надновій і дещо, що не вкладається у запропонований сценарій. При повторному вибуху білого карлика з гелію має утворюватися ізотоп нікелю-56. Тип Ia взагалі є одним із головних постачальників важких елементів у Всесвіті.

Проте у SN 2022joj помітили лінії двічі іонізованого заліза. Воно не мало б утворюватися при такому сценарії, й звідки воно взялося — незрозуміло. Однак вчені все ж переконані, що запропоноване ними пояснення правильне.