Гігантська пара з’єднаних між собою зір перетвориться на чорні діри

Вчені знайшли у сусідній галактиці дві найбільші відомі зорі, розташовані настільки близько одна до одної, що між ними перетікає речовина. Науковці впевнені, що у майбутньому обидві вони перетворяться на чорні діри, а за мільярди років зіллються, породивши гравітаційні хвилі.

Пара контактних зір
Контактна пара зір. Джерело: UCL / J. daSilva

Пара контактних зір

Вчені з Університетського коледжу Лондона та університету Потсдама нещодавно знайшли найбільшу з відомих пару зір, що торкаються одна одної. Вони розташовані у Малій Магеллановій Хмарі, сусідній галактиці, яка віддалена від нас на 210 тис. світлових років.

Більша з двох зір має масу у 55 сонячних, а менша у 32 рази важча за наше світило. Разом вони обертаються навколо спільного центра маси всього за три дні. Відстань між ними настільки мала, що між ними відбувається обмін матерією.

Речовина з меншої зорі перетікає на більшу. У своєму дослідженні вчені вивчили різні діапазони електромагнітного випромінювання, що надходить від подвійної зорі, використовуючи дані, отримані за кілька періодів часу інструментами на космічному телескопі Hubble (HST) NASA та Multi Unit Spectroscopic Explorer (MUSE) на Дуже Великому Телескопі у Чилі.

Що буде далі?

Завдяки дослідженням вчені змогли точно встановити маси світил та параметри їхнього обертання. Виявилося, що зовнішні оболонки меншої із зорі уже зірвані. Астрофізики порівняли ці дані з наявними моделями й дійшли висновку, що всього за 700 тис. років вона спалахне як наднова та перетвориться на чорну діру.

Після цього протягом приблизно 3 млн років зоря, що залишилася, та чорна діра співіснуватимуть разом відносно мирно. Однак еволюція більшого світила триватиме, воно почне роздуватися, і чорна діра, яка утворилася з меншої із зір, почне мститися, поглинаючи речовину.

Так триватиме усього 200 тис. років, перш ніж і більша зоря перетвориться на чорну діру. Пара сингулярностей продовжить обертатися одна навколо одної ще 18 млрд років, перш ніж зіллється і породить при цьому гравітаційні хвилі.

Раніше вчені, які працюють на детекторах гравітаційних хвиль Virgo та LIGO, неодноразово реєстрували такі події. Але вони надходили від пар, які перетворилися на чорні діри за мільярди років до цих подій на початку Всесвіту. В цьому плані подвійна зоря у Малій Магеллановій Хмарі являє собою унікальну можливість побачити початок цього процесу.