Chandra зазнімкував «газові бульбашки» галактики NGC 3079

Новини астрономії, астрофізики та космології

У 2010 році космічна обсерваторія Fermi виявила дві великі структури, що «виростають» із центру Чумацького Шляху. Вони являють собою «бульбашки» гарячого газу, що активно випромінюють у рентгенівському та гамма-діапазоні. Діаметр кожної з них становить близько 30 тис. світлових років. Ці структури були названі «бульбашками Фермі».

Наразі астрономам невідома точна причина утворення цих «бульбашок». Згідно з однією з найпопулярніших версій, їхнє походження пов’язане з наслідками поглинання речовини надмасивною чорною дірою Стрілець А*. Також висловлювалося припущення, що вони виникли внаслідок серії спалахів наднових у центрі нашої Галактики. Водночас нам достеменно відомо, що подібні структури не є «прерогативою» виключно Чумацького Шляху — вони трапляються й в інших галактик.

Галактика NGC 3079 (рентгенівський і видимий діапазон). Джерело: X-ray: NASA/CXC/University of Michigan/J-T Li et al.; Optical: NASA/STSc

Як приклад можна навести NGC 3079 — спіральну систему з перетинкою, що розташована на відстані близько 67 млн світлових років від нас у сузір’ї Великої Ведмедиці. Під час серії спостережень рентгенівський телескоп Chandra зазнімкував дві «бульбашки», розташовані перпендикулярно до площини цієї галактики. Їхній діаметр становить 4900 і 3600 світлових років.

«Бульбашки» галактики NGC 3079 активно випромінюють у рентгенівському, видимому та радіодіапазоні. На думку астрономів, вони з’явилися в результаті активності чорної діри, розташованої в її ядрі. Під час вивчення цих структур дослідникам вдалося виявити одну цікаву деталь. Виявилося, що вони виступають як аналог гігантського колайдера. Взаємодія їхніх магнітних полів з ударними хвилями, що виникають у результаті зіткнення речовини «бульбашок» з навколишнім середовищем, поступово збільшує енергію частинок.

У результаті з’являються частинки з енергіями, що в сотню разів перевершують можливості Великого адронного колайдера. На думку вчених, вони можуть бути компонентом космічних променів — потоків високоенергетичних важких атомних ядер, що постійно бомбардують земну атмосферу.

За матеріалами http://chandra.si.edu